گواهینامه ایزو معتبر را چگونه تشخیص دهیم؟

تشخیص گواهینامه ایزو معتبر

گواهینامه ایزو معتبر

گواهینامه ایزو معتبر به گواهینامه ای اطلاق می گردد که از مراجع صدور تحت اعتبار IAF یا ASCB صادر گردد. سازمان ها و شرکت ها باید قبل از عقد قرارداد جهت دریافت گواهینامه ایزو، حتما نام مرجع صدور را در این دو سایت چک کنند و به هیچ عنوان به ادعای شرکت صادر کننده اکتفا ننمایند. گواهینامه ایزو صادره باید حتما در همان وب سایتی که در IAF یا ASCB ذکر شده است رجیستر گردد؛ در غیر اینصورت، گواهینامه جعلی، فیک و فاقد اعتبار می باشد. ایزوسیستم با پروانه رسمی از سازمان صنعت، معدن و تجارت به شماره مجوز ۱۲۳/۳۴۰۳۷ برای مشتریان خود گواهینامه ایزو معتبر صادر می‌کند. می توانید از طریق لینک سفارش گواهینامه ایزو ، درخواست خود را ثبت نمایید. برای اطلاعات بیشتر مقاله زیر را مطالعه کنید تا با نحوه چک و ارزیابی مراجع صدور معتبر گواهینامه ایزو آشنا شوید.

اهمیت دریافت گواهینامه ایزو معتبر

در حال حاضر در بسیاری از امور مهم شرکت ها و سازمان ها نظیر فروش محصولات یا خدمات، صادرات یا شرکت در مناقصات اخذ گواهینامه ایزو معتبر از اهمیت ویژه ای برخوردار شده است.

همچنین برای شرکت ها و سازمان هایی که موفق به پیاده سازی الزامات یک استاندارد ایزو شده اند بسیار اهمیت دارد گواهینامه ای که در انتها دریافت می کنند از اعتبار و ارزش کافی برخوردار باشد.

امروزه متاسفانه با پدیده ی صدور گواهینامه های جعلی (فیک) و بدون پشتوانه هستیم.

به دلیل پیچیده بودن پروسه صدور گواهینامه های ایزو و عدم درک صحیح بسیاری از کارفرمایان محترم از پروسه ی دریافت یک گواهینامه معتبر برآن شدیم تا نحوه دریافت گواهینامه ایزو معتبر را به طور کامل توضیح دهیم تا شرکت ها و سازمان ها مورد سو استفاده کلاه بردارانی پر زرق و برق قرار نگیرند.


سفارش گواهینامه ایزو معتبر (ایزوسیستم با پروانه رسمی رسمی از وزارت صنعت، معدن و تجارت)


آشنایی با مراجع صدور گواهینامه ایزو معتبر (CB)

گواهینامه ایزو معتبر توسط مراجع صدور گواهینامه CB(Certification Body) صادر می گردند.

CB ها شرکت های خصوصی صدور گواهینامه ایزو هستند که بر اساس الزامات ایزو ۱۷۰۲۱ مورد ممیزی مراجع اعتباردهی بالادستی (AB) قرار گرفته و در نهایت برای صدور گواهینامه های ایزو تایید صلاحیت شده اند.

مراجع صدور معتبر گواهینامه ایزو

CB ها یا مراجع صدور تنها زمانی اعتبار می یابند که توسط یک AB معتبر اعتباردهی شوند. در حال حاضر AB های معتبر دنیا IAF و ASCB نامیده می شوند.

یک مرجع صدور بدون AB ،گواهینامه های فاقد اعتبار داشته و تنها هزینه ای که در برای صادر کننده(CB) دارد در حد یک کاغذ و هزینه چاپ می باشد.

آشنایی با مراجع اعتباردهی شرکت های صدور گواهینامه ایزو معتبر (AB)

در هنگام صدور گواهینامه بسیار مهم است که شرکت صادر کننده دارای پشتوانه باشد، منظور از پشتوانه یعنی اینکه آن مرجع صدور تنها وقتی اعتبار می یابد که مورد تایید یک AB جهانی قرار بگیرد.

AB مخفف کلمه Accreditation Body به معنی مرجع اعتباردهی می باشد. مراجع اعتباردهی(AB) ها به دو دسته IAF و ASCB تقسیم می گردند.

“فراموش نکنید که داشتن کد رجیستر آنلاین به هیچ عنوان ملاک اعتبار یک گواهینامه ایزو نمی باشد. و تنها زمانی گواهینامه اعتبار دارد که ابتدا مرجع صادر کننده در وب سایت IAF یا ASCB رصد شود.”

آشنایی با مرجع اعتباردهی ASCB

ASCB(E) مخفف عبارت Accreditation Service For Certifying Body(Europe) به معنی سرویس اعتباردهی مراجع صدور (اروپا) می باشد.

وظیفه ASCB اعتباردهی شرکت های CB است. شرکت های CB وظیفه صدور گواهینامه ایزو معتبر را به عهده دارند.

این سرویس اعتباردهی مراجع صدور گواهینامه دفتر مرکزی اش در انگلستان(لندن) قرار داشته و بیش از ۳۰ هزار شرکت تحت اعتبار دارد که به واسطه های CB های زیر مجموعه اش موفق به اخذ گواهینامه ایزو شده اند.

حتما برای اینکه مطمئن شوید یک مرجع صدور تحت اعتبار ASCB می باشد باید نام مرجع صادر کننده را در سایت ASCB جستجو کنید.

اگر مرجع صدور یافت شد حتما گواهینامه های صادره دقیقا در همان سایتی که در ASCB ذکر شده است رجیستر گردند.

فراموش نکنید ادعای شرکت صادر کننده دال بر مورد تایید بودن کافی نیست و حتما خودتان سرچ کنید!

برای نمونه نحوه بررسی اصالت و اعتبار مرجع صدور گواهینامه ایزو EIQM را در ASCB به صورت تصویری نشان می دهیم :

گواهینامه ایزو معتبر

تشخیص ایزو معتبر

در صورتی که علاقمند به آشنایی بیشتر با مدارک معتبر تحت اعتبار ASCB می باشید حتما مقاله “تشخیص گواهینامه ایزو معتبر تحت اعتبار ASCB” را مطالعه کنید.

ascb

بیش از ۳۰ هزار شرکت در دنیا تحت اعتبار ASCB از شرکت های صدور گواهینامه، گواهینامه ایزو گرفته اند. و نزدیک به ۹۰ مرجع صدور(CB) در سطح دنیا مورد تایید این سرویس اعتباردهی معتبر قرار گرفته است.

آشنایی با مرجع اعتباردهی IAF

در ۷۱ کشور دنیا مرجعی با هدف اعتباردهی شرکت های صدور گواهینامه تاسیس شده است.

به عنوان مثال در انگلستان مرکز UKAS ، در ایتالیا Accredia ، در ایران NACI ، در استرالیا JAS-ANZ و در سایر کشورها نیز به همین ترتیب مراکزی عموما دولتی برای تایید صلاحیت شرکت های خصوصی صدور گواهینامه تاسیس شده اند.

کلیه این مراکز در انجمنی جهانی به نام IAF (International Accreditation Forum) به معنی انجمن جهانی اعتباردهی عضو هستند.

گواهینامه های ایزو تحت اعتبار IAF نیز جزو گواهینامه های ایزو معتبر قرار می گیرند. ولی فراموش نکنید که در قیمت مدارک تحت اعتبار IAF کشور مبدا مرجع صدور نیز نقش بسزایی دارد.

به عنوان مثال یک گواهینامه ایزو تحت اعتبار IAF که از مرجعی هندی صادر می شود به مراتب قیمتی کمتر مرجع صدور آلمانی و تحت اعتبار IAF دارد.

فراموش نکنید که با توجه به کلاه برداری بسیاری از شرکت های بدون پروانه حتما نام مرجع صدور را خودتان در وب سایت IAF از طریق کشور مربوطه در بخش اعضای IAF جستجو کنید. با این ورش هم کشور صادر کننده برای شما محرز شود و هم اعتبار گواهینامه مسجل گردد. در صورتی که نیاز به مشاوره داشتید با کارشناسان ایزوسیستم تماس بگیرید.

در صورتی که علاقمند به آشنایی بیشتر با مدارک معتبر تحت اعتبار IAF می باشید حتما مقاله “تشخیص گواهینامه ایزو معتبر تحت اعتبار IAF” را مطالعه کنید.

سایر مواردی که به شناخت گواهینامه ایزو معتبر کمک می کند

در بالا اولین و مهم ترین مواردی که به شرکت ها و سازمان ها برای تشخیص گواهینامه ایزو معتبر کمک می کند بیان شد.

اما فراموش نکنید مواردی نظیر قیمت های بسیار نازل صدور ، مراکز بدون پروانه رسمی یا شرکت هایی با هویت های مخدوش که اطلاعات دقیقی از خودشان و مشتریانشان در سایت آن ها وجود ندارد، خود هشداری جدی هستند تا شرکت ها در اخذ گواهینامه از این دست شرکت ها خودداری کنند.

به سازمان ها توصیه می کنیم برای اطمینان از فرایند صدور گواهینامه به صورت معتبر، حتما مراحل زیر را دنبال کنند:

۱- درخواست پروانه رسمی که توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت برای شرکت مجری صادر گردیده است

۲- درخواست نام مرجع صدور و بررسی دقیق نام ، کشور و وب سایت در وبسایت های رسمی IAF و ASCB (در این مورد در صورت نیاز از کارشناسان ایزوسیستم مشاوره رایگان بگیرید)

۳- عقد قراردادی مستحکم با مجری با ذکر دقیق نام مرجع صدور و سطح اعتبارات

۴- واریز حداقل مبالغ به مجری تا زمانی که گواهینامه را به صورت الکترونیک چک نکرده اید ( حتما در وب سایت اصلی مرجع صدور که در IAF یا ASCB ذکر شده است چک شود )

۵- مشاوره از خبرگان این حوزه در صورت مغایرت و مشاهده موارد مشکوک در مراحل قبلی ( کارشناسان ایزوسیستم آماده مشاوره رایگان هستند )

نحوه تشخیص اعتبار گواهینامه های صادره در ASCB و IAF

برای تشخیص اینکه آیا گواهینامه صادره تحت اعتبار ASCB معتبر است یا خیر مقاله “نحوه تشخیص گواهینامه ایزو معتبر تحت اعتبار ASCB” و برای تشخیص گواهینامه ایزو معتبر تحت اعتبار IAF مقاله “نحوه تشخیص گواهینامه ایزو معتبر در تحت اعتبار IAF” را مطالعه کنید.

لازم به ذکر است که در کلیه گواهینامه های تحت اعتبار ASCB و IAF لوگو این مراجع ذیل گواهینامه ایزو صادره درج می گردد.

مراحل تشخیص گواهینامه ایزو معتبر

در ادامه مراحلی را برای نحوه تشخیص اعتبار گواهینامه‌های ایزو بررسی می‌کنیم اما لطفا توجه داشته باشید که این مراحل به عنوان راهنمایی عمومی آورده شده‌اند و توصیه می‌شود با کارشناسان معتبر و متخصصان در زمینه مدیریت کیفیت مشورت کنید تا تشخیص معتبر بودن گواهینامه را به درستی انجام دهید. این مراحل عمومی شامل موارد زیر هستند:

  1. تأیید هویت سازمان صادرکننده
  2. بررسی کد رجیستر گواهینامه
  3. بررسی نوع گواهینامه
  4. بررسی استانداردها و معیارها
  5. بررسی تاریخ انقضا
  6. بررسی سازمان‌های اعتبارسنجی مستقل
  7. مشاهده لوگوی ISO
  8. بررسی سایر گواهی‌نامه‌های صادر شده توسط سازمان
  9. ارتباط با سازمان صادرکننده گواهینامه
  10. مشورت با کارشناسان و متخصصان معتبر

جمع‌بندی

بررسی اعتبار گواهینامه‌های ایزو از اهمیت زیادی برخوردار است. به سازمان کمک می‌کند تا بهبود عملکرد، اعتماد سازمانی، رقابت‌پذیری و اعتبار بین‌المللی خود را تقویت کند. با تأکید بر بهبود مداوم، سیستماتیک و کنترل فرآیندها به سازمان کمک می‌کنند تا عملکرد خود را بهبود بخشد. این گواهینامه‌ها مبنایی را برای ارزیابی و بهبود فرآیندها، کاهش خطاها و بهینه‌سازی عملکرد سازمان فراهم می‌کنند.

به طور کلی، گواهینامه‌های iso معتبر نشان می‌دهند که سازمان به تعهدات و نیازهای استانداردهای بین‌المللی پایبند است. این اعتبار به سازمان کمک می‌کند تا اعتماد مشتریان، تامین‌کنندگان و سایر ذی‌نفعان را جلب کند.

سوالات متداول

در این مقاله بررسی کردیم که اصالت گواهینامه ایزو تضمین‌کننده این است که محصول یا خدمات مربوطه با استانداردهای بین‌المللی کیفیت و ایمنی مطابقت دارند و به تایید سازمان‌های معتبر در حوزه موردنظر می‌پردازد. در ادامه به برخی از سوالات متداول در این باره پاسخ می‌دهیم:

گواهینامه ایزو چیست؟

گواهینامه‌های ISO به سازمان‌ها کمک می‌کنند تا استانداردها و معیارهای بین‌المللی را در حوزه‌های مختلف مدیریتی، کیفیتی و ایمنی بکار بگیرند. این گواهینامه‌ها نشان می‌دهند که سازمان، از روش‌ها و فرآیندهای استاندارد و متناسب با نیازها و انتظارات ذی‌نفعان استفاده می‌کند.

نحوه بررسی اصالت گواهینامه ایزو چگونه است؟

برای اطمینان از معتبر بودن گواهینامه، باید مطمئن شویم که سازمان صادرکننده گواهینامه با استانداردهای بین‌المللی مطابقت داشته باشد. همچنین توانایی ارزیابی و تصدیق محصولات و خدمات را با رعایت اصول اخلاقی اثبات کند.

نحوه اخذ گواهینامه ایزو فوری چگونه است؟

اخذ گواهینامه ایزو فوری اگرچه ممکن است زمان‌بر باشد، اما با رعایت مراحل استاندارد و همکاری فعال با بازرسان، امکان‌پذیر است. برای افزایش سرعت در این فرآیند، مهم است که سازمان از ابتدا تا پایان به استانداردها و اصول مدیریتی تعهد داشته باشد.

اخذ ایزو معتبر

ایزوسیستم با همکاری برترین مراجع صدور (CB)، انواع گواهینامه‌های بین‌المللی ایزو (ISO) را برای سازمان‌ها و سایر مراکز تجاری و غیرتجاری صادر می‌کند. شرکت دانش بنیان خانه مدیران، ایزوسیستم را به‌عنوان برند تجاری خود ثبت کرده و از سال ۱۳۸۵ در حوزه ارائه خدمات مشاور مدیریت و صدور گوهینامه‌های بین‌المللی ایزو فعالیت می‌کند.

برای اخذ ایزو از طریق صفحه دریافت ایزو درخواست خود را به صورت سریع ثبت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید از طریق شماره‌های ۳۳۴۴۴۸۱۴-۰۲۳ و ۳۳۴۴۴۸۱۳-۰۲۳ با ما در تماس باشید یا از طریق تکمیل فرم اخذ ایزو کارشناسان ما با شما تماس خواهند گرفت.


این مقاله به صورت اختصاصی توسط تیم فنی ایزوسیستم آماده شده است، هرگونه بهره برداری بدون ذکر نام و آدرس منبع شرعا و قانونا ممنوع می باشد.

نیاز به مشاوره دارید؟ با ما تماس بگیرید...

تماس با ایزوسیستم ۳۳۴۴۴۸۱۴-۰۲۳ و ۳۳۴۴۴۸۱۳-۰۲۳

ایزوسیستم برترین مرکز صدور مدارک بین المللی ایزو و دارنده مجوز سازمان صنعت، معدن و تجارت می باشد.

هشدار: مراقب نیش مراکز بدون مجوز رسمی در حوزه ی خدمات مشاوره و صدور گواهینامه های ایزو باشید!