گواهینامه HACCP و GHP: استانداردهای صنایع غذایی

این مقاله به صورت اختصاصی توسط تیم فنی ایزوسیستم آماده شده است، هرگونه بهره برداری بدون ذکر نام و آدرس منبع شرعا و قانونا ممنوع می باشد.


در اروپا، مشاغل غذایی به طور قانونی مسئولیت ایمنی مواد غذایی، حمل و نقل، ذخیره یا فروش آن ها را بر عهده دارند. آن‌ها باید با شناسایی و کنترل خطرات پیش از آنکه امنیت غذایی را به خطر بیاندازند، یک روش پیشگیرانه اتخاذ کنند. برای رعایت این الزامات، بسیاری از مشاغل غذایی از استانداردهای مربوط به صنعت پیروی می کنند.

ایمنی مواد غذایی

مصرف کنندگان انتظار دارند که غذا برای خوردن بی خطر باشد. غذای غیر ایمن می تواند منجر به بیماری ناشی از غذا شود که در بهترین حالت ناخوشایند و در بدترین حالت کشنده است. ایمنی مواد غذایی ذاتاً با خطرات جسمی، شیمیایی و یا میکروبیولوژیکی مرتبط است که می تواند در هر نقطه از زنجیره غذایی از تولید تا مصرف رخ دهد. مشاغل غذایی نقش مهمی در کنترل این خطرات دارند.

این روش در اصل در دهه ۱۹۶۰ برای تولید غذاهای ایمن برای برنامه فضایی ایالات متحده پیشگام بود. این استاندارد یک سیستم پیشگیری و مبتنی بر ریسک است که مشاغل غذایی را قادر می سازد نقاط کنترل بحرانی (CCP) را به عنوان مثال، سموم دفع آفات، باکتریهای مسمومیت با مواد غذایی، قبل از به خطر انداختن امنیت غذایی شناسایی کنند. طبق قانون، کلیه مشاغل غذایی در اروپا باید براساس اصول HACCP روشهایی را اجرا و حفظ کنند.

قبل از اجرای HACCP، اقدامات خوب بهداشتی (GHP) باید برقرار باشد. این‌ اقدامات به عنوان برنامه‌های پیش‌نیاز شناخته می‌شوند و اغلب در قوانین مربوطه مشخص می‌شوند. نمونه هایی شامل بهداشت و آموزش پرسنل، تمیز کردن، نگهداری و خدمات، کنترل آفات، ساختمان‌ها و تجهیزات، انبار، توزیع و حمل و نقل و مدیریت زباله می‌باشند. الزامات بهداشتی گسترده تر برای تولید کنندگان اولیه (به عنوان مثال کشاورزان) اعمال می شود.

اگرچه قوانین اروپا حداقل الزامات مربوط به HACCP و GHP را تعیین می کند، اما چگونگی اجرای این الزامات توسط صنایع غذایی را توصیف نمی کند. استانداردها اغلب این شکاف را با فراهم کردن اطلاعات رویه‌ای لازم در صنعت مربوطه پر می‌کنند.

استانداردهای صنایع غذایی

استانداردهای صنایع غذایی به طور معمول توسط سازمان های ملی یا بین المللی مانند سازمان استاندارد بین المللی (ISO)، با مسئولیت تعیین شده برای استانداردها از طریق یک نهاد نماینده مانند کنسرسیوم خرده فروشی انگلیس (BRC) تهیه می شوند. استانداردهای صنعت غذایی نقش مهمی در کمک به شرکت‌های غذایی ایفا می‌کنند که به طور مداوم محصولات غذایی ایمن را تولید می‌کنند که مطابق با قانون هستند. توجه به این نکته ضروری است که بدانید، استانداردها جایگزین قانون نیستند بلکه تفسیری از قانون ارائه می دهند تا امکان اجرای آن و ادامه آن برای رعایت مشاغل غذایی فراهم شود. بسیاری از استانداردها نیاز به اجرای رویه‌هایی دارند که فراتر از الزامات قانون گذاری هستند، که پایه و اساس همه سیستم‌های مدیریت ایمنی غذایی را تشکیل می‌دهد.

امروزه بسیاری از استانداردها توسط اشخاص ثالث مستقل، قابل دریافت و تأیید هستند. با این وجود، صدور گواهینامه اثبات نمی کند که یک ماده غذایی بی خطر باشد، بلکه به این نکته اشاره دارد که تحت یک سیستم مدیریت صحیح اجرا شده تولید می شود.

اتحادیه اروپا راهنمایی هایی را به روش خوب بهداشتی (GHP) و اصول HACCP به کار می گیرد. بسیاری از این فعالیت های تجاری، ترکیبی از روش های خوب تولید (GHP)، گواهینامه GMP و HACCP می باشند. بدین ترتیب، وسیله ای برای ایجاد یک سیستم مدیریت یکپارچه ایمنی مواد غذایی به تجارت های مواد غذایی ارائه می دهد. این استانداردها یک سیستم مقرون به صرفه برای کنترل ایمنی و کیفیت محصول است. همچنین این امکان را به یک تجارت می دهد که تعهد خود را نسبت به ایمنی مواد غذایی نشان دهند و میزان اعتماد مورد نیاز مصرف کنندگان و قانون گذاران را به طور یکسان منتقل کنند.

نتیجه

گواهینامه HACCP، پایه و اساس قوانین اروپا و بین المللی برای صنایع غذایی را تشکیل می دهد و یک مؤلفه اصلی تجارت بین المللی محصولات غذایی است. امروزه استانداردهای صنایع غذایی نقش مهمی در کمک به مشاغل غذایی در دستیابی به پیروی از قوانین دارند و در بسیاری از موارد از مقررات قانونی فراتر می روند. علاوه بر این، آن‌ها کسب و کارهای غذایی را قادر می‌سازند تا ثبات ایمنی و کیفیت محصول تضمین کنند.

اخذ ایزو در محیطی امن!

ایزوسیستم با کادری مجرب آماده پاسخگویی به سوالات شما می باشد. مرکز ایزوسیستم در سال ۱۳۹۷ توانست عنوان واحد برتر فنی مهندسی کل کشور و رتبه یک شرکت های مشاور مدیریت و بهبود کیفیت در کل کشور را کسب نماید. برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان فرم اخذ ایزو را تکمیل نمایید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند. همچنین می توانید با شماره های ۳۳۴۴۴۸۱۴-۰۲۳ و ۳۳۴۴۴۸۱۳-۰۲۳ تماس حاصل فرمایید.


این مقاله به صورت اختصاصی توسط تیم فنی ایزوسیستم آماده شده است، هرگونه بهره برداری بدون ذکر نام و آدرس منبع شرعا و قانونا ممنوع می باشد.

نیاز به مشاوره دارید؟ با ما تماس بگیرید...

تماس با ایزوسیستم ۳۳۴۴۴۸۱۳-۰۲۳ و ۳۳۴۴۴۸۱۴-۰۲۳

ایزوسیستم برترین مرکز صدور مدارک بین المللی ایزو و دارنده مجوز سازمان صنعت، معدن و تجارت می باشد.

هشدار: مراقب نیش مراکز بدون مجوز رسمی در حوزه ی خدمات مشاوره و صدور گواهینامه های ایزو باشید!