ایزو ۱۶۰۵۰ – استاندارد آجیل و خشکبار

ایزو 16050

ایزو ۱۶۰۵۰ چیست؟

ایزو ۱۶۰۵۰ به‌عنوان استاندارد آجیل و خشکبار معروف است و برای حبوبات، خشکبار، میوه‌های خشک و دانه‌های روغنی نیز کاربرد دارد.

این استاندارد بین‌المللی یک روش کروماتوگرافی مایع فاز معکوس است که با تمیزکردن ستون ایمنی و مشتق‌سازی پس از ستون، آفلاتوکسین‌ها در غلات، آجیل و محصولات مشتق شده را مشخص می‌کند. کمیته فنی ISO/TC ۳۴ (محصولات غذایی) این استاندارد را بر اساس الزامات EN 12955: 1999 شرح داده است.

چرخه عمر ایزو 16050

برسی اجمالی ایزو ۱۶۰۵۰:۲۰۰۳

ایزو ۲۲۰۰۰ معروف‌ترین استاندارد در حوزه مواد غذایی است. معمولا استانداردهای غذایی به غیر از ایزو ۲۲۰۰۰ و HACCP را کمتر می‌شناسند، اما اکثر محصولات غذایی استانداردهای تخصصی نیز دارند.

ایزو ۱۶۰۵۰ به صورت تخصصی حیطه آجیل و خشکبار را پوشش می‌دهد. روش‌های خشک‌سازی خشکبار و میوه‌های خشک را بررسی می‌کند؛ همچنین به تعیین میزان مجاز افزودنی‌ها مانند نمک و … نیز می‌پردازد.


چرا به ایزو ۱۶۰۵۰ نیاز داریم؟

اخذ ایزو ۱۶۰۵۰ برای سازمان‌هایی که در حوزه فرآوری موادغذایی و دانه‌های روغنی فعالیت دارند مفید است. این استاندارد تخصصی در حوزه خشکبار و بسته‌بندی خشکبار، بیشتر به دلایل تبلیغاتی مورد استفاده قرار میگیرد.

اما از آنجایی که استاندارد عمومی ایزو ۲۲۰۰۰ به ایمنی در تولید نیز می‌پردازد، نسبت به استانداردهای فرعی و ناشناخته بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد تا بتوان یک محصول سالم را در اختیار مشتری قرار دهد.

دامنه کاربرد

همان‌طور که گفتیم این استاندارد بین‌المللی به‌عنوان یک روش کروماتوگرافی مایع با کارایی بالا فاز معکوس، با تمیز کردن ستون ایمنی و مشتق‌سازی پس از ستون، برای تعیین آفلاتوکسین‌ها در غلات، آجیل و محصولات مشتق شده کاربرد دارد. حد کمیت برای آفلاتوکسین B1، و برای مجموع آفلاتوکسین های B1، B2، G1 و G2، ۸ میکروگرم بر کیلوگرم است.

این روش برای ذرت حاوی ۲۴.۵ میکروگرم بر کیلوگرم، برای کره بادام زمینی حاوی ۸.۴ میکروگرم بر کیلوگرم، و برای بادام زمینی خام حاوی ۱۶ میکروگرم بر کیلوگرم آفلاتوکسین کل تأیید شده است. همچنین نشان داده شده است که می‌توان از این روش برای دانه‌های روغنی، میوه‌های خشک و محصولات مشتق شده استفاده کرد.

استاندارد آجیل و خشکبار

کاربرد ایزو ۱۶۰۵۰

این استاندارد را می‌توانید برای طیف وسیعی از محصولات مرتبط با آجیل و خشکبار ببرید. برخی از کاربردهای ایزو ۱۶۰۵۰ شامل موارد زیر است:

  • آزمایش مواد غذایی
  • غلات و حبوبات
  • آجیل
  • بادام زمینی
  • تجزیه‌وتحلیل شیمایی و آزمایش
  • تعیین مقدار آفلاتوکسین
  • مایکوتوکسین
  • کروماتوگرافی مایع
  • کروماتوگرافی میل ترکیبی و ایمنی ذرت
  • میوه‌ها
  • دانه‌های روغنی

هشدار!

در ایزو ۱۶۰۵۰ تمام مشکلات ایمنی مرتبط با استفاده از مواد و عملیات خطرناک را پیش‌بینی نکرده‌اند. این مسئولیت استفاده‌کننده از این استاندارد است که اقدامات ایمنی و بهداشتی مناسب را ایجاد کند و قبل از استفاده، قابلیت اعمال محدودیت‌های نظارتی را تعیین کند.

اخذ گواهینامه ایزو معتبر

برای اخذ ایزو ۱۶۰۵۰ ( دریافت ایزو ۱۶۰۵۰– صدور ایزو ۱۶۰۵۰) می‌توانید از طریق صفحه دریافت ایزو درخواست خود را به صورت سریع ثبت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید از طریق شماره‌های ۳۳۴۴۴۸۱۴-۰۲۳ و ۳۳۴۴۴۸۱۳-۰۲۳ با ما در تماس باشید یا از طریق تکمیل فرم اخذ ایزو کارشناسان ما با شما تماس خواهند گرفت.


این مقاله به صورت اختصاصی توسط تیم فنی ایزوسیستم آماده شده است، هرگونه بهره برداری بدون ذکر نام و آدرس منبع شرعا و قانونا ممنوع می باشد.

نیاز به مشاوره دارید؟ با ما تماس بگیرید...

تماس با ایزوسیستم ۳۳۴۴۴۸۱۳-۰۲۳ و ۳۳۴۴۴۸۱۴-۰۲۳

ایزوسیستم برترین مرکز صدور مدارک بین المللی ایزو و دارنده مجوز سازمان صنعت، معدن و تجارت می باشد.

هشدار: مراقب نیش مراکز بدون مجوز رسمی در حوزه ی خدمات مشاوره و صدور گواهینامه های ایزو باشید!