ایزو ۱۸۶۰۲ (بهینه سازی سیستم بسته بندی)

ایزو 18602

ایزو ۱۸۶۰۲ (بسته‌بندی و محیط‌زیست – بهینه‌سازی سیستم بسته‌بندی) الزامات و روشی را برای ارزیابی بسته‌بندی مشخص می‌کند تا اطمینان حاصل شود که بسته‌بندی مطابق با وزن یا حجم استاندارد محتوا، بهینه شده است. این یکی از چندین گزینه برای کاهش تأثیر بسته‌بندی بر محیط‌زیست است.

همچنین متد و رویه‌هایی برای به‌حداقل‌رساندن آسیب‌های زیست‌محیطی و تعیین مقدار چهار فلز سنگین (سرب، کادمیوم، جیوه، کروم شش ظرفیتی) در بسته‌بندی ارائه می‌دهد.

برخی معتقدند بسته‌بندی به اندازه محصول مهم است. حدود ۵۲٪ مردم در سراسر جهان، تصمیمات خرید خود را بر اساس بسته‌بندی می‌گیرند.

اهمیت بهینه‌سازی بسته‌بندی

بسته‌بندی یک محصول، مهم‌ترین عاملی است که آن را از سایر برندها متمایز می‌کند و ابزاری کلیدی برای برقراری ارتباط با مشتری محسوب می‌شود. بهینه‌سازی بسته‌بندی، به‌عنوان یک ابزار مهم در بازاریابی تلقی می‌شود‌ و در شناخت و ماندگاری برند تأثیر به سزایی دارد.

پسماندهای بسیاری از طریق بسته‌بندی وارد طبیعت می‌شوند که بعضاً غیر قابل تجزیه هستند و برای محیط زیست تهدید به حساب می‌آیند. ایزو ۱۸۶۰۲ ما را راهنمایی می‌کند تا هنگام بسته بندی محصول، خطر این آلودگی‌ها را برای محیط زیست کاهش دهیم.

دامنه کاربرد ایزو ۱۸۶۰۲

به‌خاطر داشته باشید که فرایندهای طراحی بسته‌بندی بخشی از ایزو ۱۸۶۰۲:۲۰۱۳ نیست. هدف این استاندارد بین‌المللی کمک به کنترل کیفیت بسته‌بندی کارآمد با مواد منتخب است. بهینه‌سازی مواد بسته‌بندی می‌تواند شامل افزایش وزن یا حجم بسته‌بندی به‌منظور کاهش تلفات کالا باشد.

اهمیت ایزو ۱۸۶۰۲

بسته‌بندی تقریباً در هر صنعت، بخش و زنجیره تأمین نقش مهمی دارد. بسته‌بندی مناسب برای حفظ امنیت کالا و کاهش تأثیر مخرب بر محیط‌زیست ضروری است. بهینه‌سازی بسته‌بندی به دستیابی به یک جامعه پایدار کمک می‌کند.

مزایای ایزو ۱۸۶۰۲

انتخاب مواد مناسب برای بسته بندی محصول، می‌تواند تأثیر زیادی در موفقیت محصول شما در بازار داشته باشد. برخی از مزایای بسته‌بندی شامل موارد زیر است:

  • برآوردن نیازها و انتظارات مصرف‌کنندگان برای حفاظت از کالاها، ایمنی، جابه‌جایی و اطلاعات؛
  • استفاده بهینه از منابع و محدودکردن اثرات زیست‌محیطی؛
  • صرفه‌جویی در هزینه‌های توزیع و بازرگانی کالا.

اهداف ایزو ۱۸۶۰۲

ارزیابی زیست‌محیطی بسته‌بندی ممکن است شامل سیستم تولید و توزیع، هدررفت مواد و کالاهای بسته‌بندی، سیستم‌های جمع‌آوری مربوطه و همچنین عملیات بازیابی یا دفع باشد. این گروه از استانداردهای ISO، مجموعه‌ای از رویه‌ها را ارائه می‌دهند و اهدافی را دنبال می‌کنند. برخی از این اهداف را در این بخش عنوان می‌کنیم:

  • کاهش اثرات زیست‌محیطی؛
  • حمایت از نوآوری در بسته‌بندی محصولات؛
  • اجتناب از محدودیت‌های بی‌مورد در استفاده از بسته‌بندی؛
  • نگهداری و حفاظت از کالا هنگام جابه‌جایی؛
  • و…

در کل بسته‌بندی بهینه به‌گونه‌ای طراحی می‌شود که مزایایی برای کاربران، تولیدکنندگان و محیط زیست فراهم کند. نقش اصلی بسته‌بندی جلوگیری از صدمه دیدن یا گم‌شدن کالا، با کم‌ترین آسیب به محیط‌زیست است. ایزو ۱۸۶۰۲ اثرات زیست‌محیطی بسته‌بندی را در طول چرخه عمر آن پوشش می‌دهد. این استاندارد به تعیین اینکه آیا بسته‌بندی انتخاب شده بهینه است یا نیاز به اصلاح دارد تا اطمینان حاصل شود که می‌توان آن را دوباره استفاده یا بازیافت کرد کمک می‌کند.

نشان‌دادن اینکه الزامات این استانداردها برآورده می‌شود می‌تواند توسط شخص اول (تولیدکننده یا تأمین‌کننده)، شخص دوم (کاربر یا خریدار) یا با حمایت شخص ثالث (سازمان مستقل) انجام شود. ادعاهای عمومی در مورد ویژگی‌های زیست‌محیطی بسته‌بندی ممکن است با روش‌های مختلفی مورد رسیدگی قرار گیرد. این سری از استانداردها به جنبه‌های فنی بسته‌بندی می‌پردازد. برخی از این جنبه‌های فنی دررابطه‌با استفاده مجدد یا بازیافت هستند.

بررسی اثرات زیست‌محیطی بسته‌بندی در ایزو  ۱۸۶۰۲

بسته‌بندی محصولات شما در بهبود برندسازی، افزایش آگاهی مخاطب از برند شما، محافظت از محصول و ارائه تصویر مناسب از شرکت مؤثر است. باتوجه به اینکه انتخاب مواد قابل بازیافت برای بسته‌بندی محصولات اهمیت روزافزونی پیدا کرده است، توجه به بازیافت‌پذیر بودن بسته‌بندی‌ها در جذب مشتری اهمیت زیادی دارد؛ چرا که امروزه اغلب مصرف‌کنندگان برای  تعهد به یک برند به شیوه‌های تجاری پایدار و سازگار با محیط‌زیست آن توجه می‌کنند.

بسته بندی و محیط زیست

سری ایزو ۱۸۶۰۰ (استانداردسازی بسته‌بندی و اثرات زیست‌محیطی آن)

در ماه می ۲۰۱۲، سازمان بین‌المللی استاندارد (ISO) قوانین جدیدی را در مورد بسته‌بندی و محیط‌زیست تصویب کرد.

یکی از کمیته‌های فرعی ISO داوطلب شد تا در راستای توسعه استانداردهای مرتبط با بسته‌بندی و به‌حداقل‌رساندن اثرات زیست‌محیطی آن شروع به فعالیت کند. هدف این بود که به تأمین‌کنندگان بسته‌بندی، صاحبان برند و همچنین توزیع‌کنندگان، چارچوبی مشترک از الزامات برای کاهش تأثیر زباله‌های بسته‌بندی ارائه شود.

بنابراین، آنها شش استاندارد، همسو با استانداردهای اروپایی CEN، با هدف ترویج  و توسعه بسته‌بندی مسئولانه منتشر کرده‌اند:

  • ۱۸۶۰۱: استانداردی عمومی برای بهینه‌سازی بسته‌بندی
  • ۱۸۶۰۲: سیستم بسته‌بندی بهینه‌سازی برای به‌حداقل‌رساندن فلزات سنگین و آلاینده‌های خطرناک
  • ۱۸۶۰۳: استفاده مجدد از بسته‌بندی
  • ۱۸۶۰۴: بازیابی مواد بسته‌بندی
  • ۱۸۶۰۵: ارزش‌گذاری بسته‌بندی با بازیافت انرژی
  • ۱۸۶۰۶: ارزش‌گذاری بسته‌بندی با بازیابی اکولوژیکی

این مقررات مستقیماً بر تمام بسته‌بندی‌های تجاری، صنعتی یا خانگی تأثیر می‌گذارد و دستورالعمل‌هایی را برای ملاحظات زیست‌محیطی در توسعه سیستم بسته‌بندی ارائه می‌کند.

سری جدید این استانداردها نیازی به گواهینامه ندارند؛ بنابراین واضح است که به‌عنوان راهنمای مسیری به سمت بسته‌بندی پایدارتر شناخته شده‌اند. بااین‌حال اگر شرکتی قصد دارد استانداردی را پیاده‌سازی کند، باید بتواند نشان دهد که اقدامات معقولی را برای رعایت همه الزامات انجام داده است.

استانداردهای ایزو ۱۸۶۰۲ و ایزو ۱۸۶۰۴ کاربردی‌‌ترین استاندارد در صنعت بسته‌بندی هستند. اولی چک‌لیستی را ایجاد می‌کند تا تأیید کند که بسته‌بندی با مقدار مناسب مواد، مطابق با دستورالعمل استاندارد است. دومی شامل یک مرور کلی از مواد اصلی بسته‌بندی و اجزایی است که می‌تواند در جمع‌آوری و بازیافت مشکل ایجاد کند.

جمع‌بندی

در نتیجه، استانداردهای جدید در زمینه بسته‌بندی ماند ایزو ۱۸۶۰۲ یک چارچوب داوطلبانه اما پذیرفته شده جهانی را برای تضمین کیفیت بسته‌بندی ارائه می‌دهند. هدف آنها هماهنگ کردن قوانین موجود در زمینه بسته‌بندی و محیط‌زیست است تا چارچوب‌های نظارتی محلی مانعی برای معرفی محصولات جدید نباشد؛ بنابراین اجرای سری ISO 1860x می‌تواند کمک مثبتی به بین‌المللی‌سازی و برنامه‌های صادراتی کند.

اخذ گواهینامه ایزو معتبر

برای اخذ ایزو می‌توانید از طریق صفحه دریافت ایزو درخواست خود را به صورت سریع ثبت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید از طریق شماره‌های ۳۳۴۴۴۸۱۴-۰۲۳ و ۳۳۴۴۴۸۱۳-۰۲۳ با ما در تماس باشید یا از طریق تکمیل فرم اخذ ایزو کارشناسان ما با شما تماس خواهند گرفت.


این مقاله به صورت اختصاصی توسط تیم فنی ایزوسیستم آماده شده است، هرگونه بهره برداری بدون ذکر نام و آدرس منبع شرعا و قانونا ممنوع می باشد.

نیاز به مشاوره دارید؟ با ما تماس بگیرید...

تماس با ایزوسیستم ۳۳۴۴۴۸۱۳-۰۲۳ و ۳۳۴۴۴۸۱۴-۰۲۳

ایزوسیستم برترین مرکز صدور مدارک بین المللی ایزو و دارنده مجوز سازمان صنعت، معدن و تجارت می باشد.

هشدار: مراقب نیش مراکز بدون مجوز رسمی در حوزه ی خدمات مشاوره و صدور گواهینامه های ایزو باشید!