ایزو ۱۰۶۶۸ ارزش‌گذاری برند و تاثیر آن در برندسازی

ایزو 10668

ایزو ۱۰۶۶۸ ارزش‌‌گذاری برند به کسب‌وکارها کمک می‌کند ارزش برند خود را به طور مداوم و دقیق اندازه‌گیری کنند. در این مقاله با ISO 10668 و تاثیر آن در برندسازی بیشتر آشنا می شوید.

امروزه برند به بخش مهمی از سرمایه شرکت تبدیل شده و مدیریت آن جزء استراتژی‌ سازمان‌ها قرار گرفته است. با توجه به اهمیت برند در سازمان، ضروری است مانند سایر سرمایه‌ها مورد بررسی قرار گیرد تا ارزش آن در طول زمان کنترل شود و نرخ بازگشت سرمایه آن مورد محاسبه قرار گیرد.

از این رو ارزیابی‌های مختلفی در این زمینه توسط سازمان‌ها انجام گرفت که هر کدام نقاط قوت و ضعف خود را داشت. تا این که در سپتامبر ۲۰۱۰ سازمان بین‌المللی استانداردسازی (ISO) بنا به نیاز سازمان ها در این زمینه، اقدام به تدوین و انتشار استاندارد بین المللی ISO 10668: 2010 با عنوان Brand Valuation نمود.

در ادامه مروری بر نحوه پیاده سازی ISO 10668 و راهنمای آن در مورد ارزش گذاری برند ارائه می‌دهیم. دید کلی از چگونگی عملکرد این استاندارد به شما در گام‌های بعدی اخذ و پیاده سازی آن در سازمان کمک می‌کند.

ISO 10668 چه اهمیتی دارد؟

هدف ISO 10668 ارائه یک ارزش‌یابی سازگار و قابل اعتماد برای برندسازی است که می تواند در انواع برندها – بزرگ، کوچک، محلی، ملی یا بین المللی- اعمال شود. برخی از این اهداف شامل موارد زیر است:

  • تعیین نام تجاری و بودجه بازاریابی
  • برنامه ریزی استراتژیک و مدیریت برند
  • تجزیه و تحلیل معماری برند
  • برنامه ریزی گسترش برند

مزایای اخذ ایزو ۱۰۶۶۸ ارزش‌گذاری برند (ISO 10668)

دریافت گواهینامه ایزو ۱۰۶۶۸ ارزش‌گذاری برند در تعیین ارزش و اعتبار مربوط به یک برند تاثیر بسیار زیادی ایجاد می‌کند. این تاثیرات و مزایا از قرار زیر هستند:

  • ایزو ۱۰۶۶۸ اولویت ها و اهداف تبلیغاتی را به صورت کاربردی و شفاف مشخص می‌کند.
  • با ارزش‌گذاری و تقویت برند، جایگاه سیستم را بهبود می‌بخشد.
  • دریافت این ایزو رونق بیشتری به کسب‌وکار می‌بخشد.
  • تصویری مثبت نسبت به سازمان و محصولات آن در ذهن مخاطب ایجاد می‎‌کند.
  • این استاندارد از نظر حقوقی می تواند مدیریت مالی، الزامات قانونی و معیار‌های مرتبط با برند را تحت پوشش قرار دهد.
  • با اخذ این ایزو می توان پروانه ثبت دریافت کرد و به جذب سرمایه پرداخت.
  • همچنین با استفاده از ایزو ۱۰۶۶۸ می‌توان تحلیل های دقیق و گزارش‌های برنامه ریزی شده را بر اساس زمان‌بندی موردنظر در زمینه مدیریت انجام داد.(برای اطلاعات بیشتر متن فارسی ایزو ۱۰۶۶۸ قابل مطالعه است.)

همه‌چیز به «نام تجاری» برمی‌گردد

هیچ‌کس تمایل ندارد صرفا برای«نام» پول بپردازد، با این حال قدرت «نام تجاری» ما را به این کار وا می‌دارد. برند (نام تجاری) می‌تواند یک دارایی استراتژیک کلیدی برای یک شرکت باشد و آن را در بازار کسب‌وکارش از دیگر رقیبان متمایز سازد. اگر برند بتوانند تصویر پررنگی در ذهن مشتریان ایجاد کنند، جایگاه شرکت در بازار به ثبات می‌رسد.

ایزو 10668

چرا ارزش گذاری برندها مهم است؟

ISO 10668 انتخاب مصرف‌کنندگان را هدایت می‌کند

در یک بازار بزرگ و پیچیده، برند یک میان‌بر را در فرآیند تصمیم گیری مصرف کننده به وجود می‌آورد. در مواجهه با محصولاتی که به لحاظ کلیه جوانب برابر هستند، مصرف‌کنندگان غالباً برند‌هایی را انتخاب می‌کنند که آن را می‌شناسند و محترم می‌شمارند.

جالب است بدانید طبق نتایج یک نظرسنجی که از مصرف‌کنندگان پرسیده شده بود تمایل دارند از چه نوع محصولاتی استفاده کنند، اکثر مصرف‌کنندگان شرکت‌هایی با برند شناخته شده را  به شرکت‌هایی با تنوع گسترده‌ای از محصولات با قیمت مناسب ترجیح می‌دادند.

برای داشتن یک برند شاخص و معتبر به یک چارچوب استاندارد نیاز داریم. ایزو ۱۰۶۶۸ اصول و راهبردهای لازم جهت یک برندسازی حرفه‌ای را در اختیار ما قرار می‌دهد.

بر وفاداری مشتریان می‌افزاید

به تجربه ثابت شده است که مشتریان به شرکت‌هایی با برند مورد تایید و شناخته شده وفادارند. اکثر مردم برندهایی را برای مصرف انتخاب می‌کنند که آن‌ها را می‌شناسند. با در نظر داشتن این نکته که هزینه جذب مشتریان جدید، به طور متوسط ۱۰ تا ۲۰ برابر هزینه حفظ مشتریان موجود است، برندسازی سود مالی روشنی را برای شرکت‌ها به وجود می‌آورد.

ورود به بازار جدید را ممکن می‌سازد

شرکت‌هایی با نام‌های تجاری قوی در ورود به بازار جدید به مراتب موفق‌تر هستند. به عنوان مثال مرسدس بنز آنقدر در زمینه مهندسی کیفیت قوی است که وقتی برای اولین بار وارد بازار خودروهای سرعتی و ورزشی شد توانست بر بازار حکم‌فرمایی کند. دیزنی نتیجه مشابه همین را داشت زمانی که وارد صنعت سفرهای تفریحی دریایی شد.

نمونه‌هایی بارز از این دسته، ما را بر این می‌دارد تا ارزش‌گذاری برند را جدی بگیریم و به طور اصولی هزینه و زمان لازم را صرف برندسازی کنیم.

افزایش قیمت محصول را امکان پذیر می‌سازد

برندهای معتبر اغلب می توانند قیمت‌های بیشتری برای کالاهای خود درخواست کنند. برعکس، یک برند ضعیف برای رقابت باید قیمت‌های پایین ارائه دهد. در نتیجه یک برند معتبر که با کمک اصول ارزش‌گذاری برند ساخته شده باشد می‌تواند نرخ بازگشت سرمایه را افزایش دهد.

استخدام کارکنان را افزایش می دهد

نام‌های تجاری قدرتمند و شناخته شده بهتر می توانند نخبگان را جذب کنند. طی یک نظر سنجی از فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی پرسیده شد که چه عواملی بر انتخاب شغل دلخواهشان تاثیر گذاشته است. شرکت کنندگان این نظرخواهی نام تجاری و شهرت شرکت را به عنوان عامل شماره یک موثر بر انتخاب‌شان معرفی کردند.

در واقع نام تجاری شرکت حداقل ۲۵ درصد بیشتر از دیگر عوامل نظیر حقوق، نوع کار، فرهنگ شرکت، فرصت‌های ترفیع و تشویق امتیاز کسب کرد.

ایزو۲۰۶۷۱ به عنوان یک مکمل

ایزو ۲۰۶۷۱ (ارزیابی برند-اصول و مبانی) مکمل ایزو ۱۰۶۶۸ (ارزیابی برند-الزامات ارزش‌گذاری) است که عمدتا بر جنبه های مالی تمرکز دارد.

دکتر بابی کالدر، رئیسه کمیته فنی ایزو، معتقد است ایزو ۲۰۶۷۱ همه‌ی عواملی را که بر موفقیت یک نام تجاری تاثیر می‌گذارد مانند: نوآوری، منابع ملموس، کیفیت و قدرت عملکرد برند را پوشش می‌دهد.

سود و زیان سرمایه گذاری بر برند

برندسازی در ابتدا ممکن است هزینه قابل توجهی را برای ما رقم بزند، اما این که به مرور زمان یک برند قوی می‌تواند مزایای مالی به همراه داشته باشد، غیرقابل انکار است. در عمل، برندهای قوی مشتریان را جذب می‌کنند و از طریق افزایش قیمت و یا وفاداری به خرید مجدد، درآمد را افزایش می‌دهند. بنابراین یک نام تجاری بر درآمد، سودآوری و در نهایت بر ارزش شرکت تأثیر می گذارد.

اخذ گواهینامه ایزو معتبر

ایزو سیستم با همکاری برترین مراجع صدور (CB) اقدام به صدور گواهینامه های بین المللی ایزو(ISO)  برای شرکت ها، سازمان ها و سایر مراکز تجاری و غیرتجاری می نماید. ایزوسیستم برترین مرکز اخذ ISO 10668 با مجوز رسمی سازمان صنعت، معدن و تجارت در رتبه یک شرکت‌های مشاور مدیریت و واحد برتر فنی و مهندسی در کل کشور قرار دارد.

برای اخذ ISO 10668 ( دریافت ISO 10668 – صدور ISO 10668 ) می‌توانید از طریق صفحه دریافت ایزو درخواست خود را به صورت سریع ثبت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید از طریق شماره‌های ۳۳۴۴۴۸۱۴-۰۲۳ و ۳۳۴۴۴۸۱۳-۰۲۳ با ما در تماس باشید یا از طریق تکمیل فرم اخذ ایزو کارشناسان ما با شما تماس خواهند گرفت.


این مقاله به صورت اختصاصی توسط تیم فنی ایزوسیستم آماده شده است، هرگونه بهره برداری بدون ذکر نام و آدرس منبع شرعا و قانونا ممنوع می باشد.

نیاز به مشاوره دارید؟ با ما تماس بگیرید...

تماس با ایزوسیستم ۳۳۴۴۴۸۱۳-۰۲۳ و ۳۳۴۴۴۸۱۴-۰۲۳

ایزوسیستم برترین مرکز صدور مدارک بین المللی ایزو و دارنده مجوز سازمان صنعت، معدن و تجارت می باشد.

هشدار: مراقب نیش مراکز بدون مجوز رسمی در حوزه ی خدمات مشاوره و صدور گواهینامه های ایزو باشید!