ایزو ۲۵۰۵۱ ویژه مهندسی نرم افزار

ایزو 25051

ایزو ۲۵۰۵۱ را تحت عنوان کلی«ISO/IEC 25051:2014  مهندسی نرم‌افزار – سیستم‌ها و نرم‌افزارهای مورد‌نیاز و ارزیابی کیفیت (SQuaRE) – الزامات برای کیفیت RUSP و دستورالعمل‌های آزمایش» تدوین کردند. مدیران سازمان‌ها این ایزو را اخذ می‌کنند تا به بهبود عملکرد و امنیت مجموعه کمک کنند. البته این که فقط این گواهی را اخذ کنید بهبودی حاصل نمی‌کند. بلکه باید پیاده‌سازی را جدی بگیرید و از راهنمایی‌های آن در بخش‌های مختلف استفاده کنید.

تاریخچه

کمیته فنی مشترک ISO/IEC JTC 1 (فناوری اطلاعات) و کمیته فرعی SC 7 (مهندسی نرم‌افزار و سیستم) این استاندارد را تدوین کردند. این ویرایش را از لحاظ فنی بازنگری کردند سپس و با نسخه اول (ISO/IEC 25051:2006) جایگزین کردند. تغییرات اصلی که در ویرایش جدید اعمال کردند را بررسی می‌کنیم:

  • عناوین انگلیسی و فرانسوی را تصحیح کردند.
  • تعریف RUSP، دامنه و مثال‌ها را اصلاح کردند.
  • با سری فعلی SQuaRE هماهنگی ایجاد کردند.

عمده تغییرات را در سه مورد بالا خلاصه کرده‌اند.

بخش‌های ایزو ۲۵۰۵۱

تا اینجا اصول کلی این استاندارد را معرفی کردیم. در ادامه جزئیات بیشتری را بررسی می‌کنیم. ایزو ۲۵۰۵۱ را به‌عنوان بخشی از سری استانداردهای بین‌المللی  SQuaRE می‌دانند و آن را به بخش‌های زیر تقسیم کردند:

  • مدیریت کیفیت (ISO/IEC 2500n)
  • مدل کیفیت (ISO/IEC 2501n)
  • اندازه‌گیری کیفیت (ISO/IEC 2502n)
  • الزامات کیفیت (ISO/IEC 2503n)
  • ارزیابی کیفیت (ISO/IEC 2504n)
  • بخش توسعه (ISO/IEC 25050: – ISO/IEC 25099)

بررسی اجمالی

قبلا استانداردهای پرکاربردی نظیر ایزو ۹۰۰۱، ایزو ۲۲۰۰۰ و … را معرفی کرده بودیم. در ادامه به استانداردی در زمینه مهندسی نرم‌افزار می‌پردازیم. آشنایی با انواع استاندارد به شما کمک می‌کند تا بهتر بتوانید برای اینکه چه استانداردی نیاز دارید تصمیم بگیرید. محصولات نرم‌افزاری آماده برای استفاده (RUSP) را در طیف گسترده‌ای از حوزه‌های کاربردی استفاده می‌کنیم و اغلب برای برنامه‌های تجاری، ایمنی و شخصی عملکردی حیاتی دارند. RUSP را به‌صورت از پیش بسته‌بندی شده یا دانلود شده از طریق فروشگاه اینترنتی همراه با مستندات کاربری آن می‌فروشند. یک محصول نرم‌افزاری که کاربر می‌تواند در هر زمان از محاسبات ابری آن استفاده کند را به‌عنوان RUSP در نظر می‌گیرند.

تولید‌کننده یا سازمان بازاریابی فقط از طریق اطلاعات روی جلد بسته یا وب‌سایت تأمین‌کننده می‌تواند با خریدار و کاربر ارتباط برقرار کند؛ بنابراین مهم است که اطلاعات ضروری را روی بسته‌بندی بیاورند تا خریدار بتواند کیفیت محصول نرم‌افزار آماده برای استفاده را برای نیازهای خودارزیابی کند.

شما باید بتوانید محصول نرم‌افزاری آماده برای استفاده (Ready to Use Software Product) باکیفیت را انتخاب کنید؛ زیرا ممکن است در محیط‌های مختلف عملیاتی و بدون فرصتی برای مقایسه عملکرد در بین محصولات مشابه انتخاب کنید. تأمین‌کنندگان به راهی نیاز دارند تا اطمینان حاصل کنند که می‌توانند از خدمات ارائه شده توسط این نرم‌افزار اطمینان حاصل کنند. برخی از تأمین‌کنندگان یک گروه ارزیابی انطباق را برای ارزیابی یا صدور گواهی انتخاب می‌کنند تا به آن‌ها در ارائه این اطمینان کمک کند. اخذ ایزو ۲۵۰۵۱ در طی کردن این مسیر به شما کمک می‌کند.

هدف

با تعاریفی که تا این بخش ارائه کردیم بخشی از اهداف ایزو ۲۵۰۵۱ را نیز پوشش دادیم. اما باید بدانید که تعیین حداقل الزامات ایمنی یا کیفیت حیاتی تجاری برای RUSP را هدف خود قرار نمی‌دهد؛ با این حال راهنمایی‌های آموزنده‌ای در این زمینه ارائه می‌دهد.

محدوده کاربرد

ایزو ۲۵۰۵۱ را در محدوده محصولات نرم‌افزاری آماده برای استفاده پیاده‌سازی می‌کنیم. سازمان‌ها یا اشخاصی که در این حیطه فعالیت می‌کنند، می‌توانند از این استاندارد بهره ببرند. در این استاندارد از اصطلاح “RUSP” به‌عنوان یک صفت استفاده می‌کنند و آن را مخفف «محصول نرم‌افزاری آماده برای استفاده» تعریف می‌کنند.

استاندارد مهندسی نرم افزار

چند نکته

نکته اول: به عنوان نمونه‌هایی از RUSP می‌توانیم به پردازشگرهای متن، صفحات گسترده، نرم‌افزار کنترل پایگاه‌داده، بسته‌های گرافیکی، نرم‌افزار برای عملکردهای تعبیه‌شده فنی یا علمی، نرم‌افزار مدیریت منابع انسانی، مدیریت فروش اشاره کنیم اما نمی‌توانیم این سیستم را فقط به این موارد محدود کنیم.

نکته دوم: نرم افزار منبع باز را به عنوان بخشی از محصول نرم افزار آماده برای استفاده نمی‌دانیم. سازمان ایزو، این استاندارد را در بخش‌های زیر عنوان می‌کندکه باید به آن توجه کنید:

  • الزامات کیفیت برای محصول نرم‌افزار آماده استفاده
  • الزامات مستندات آزمایشی برای آزمایش محصول نرم‌افزار آماده برای استفاده از جمله طرح آزمایش، شرح آزمایش و نتایج آزمایش
  • دستورالعمل ارزیابی انطباق محصول نرم‌افزاری آماده برای استفاده
  • توصیه‌هایی برای ایمنی یا کسب‌وکار حیاتی محصول نرم‌افزار آماده برای استفاده

ایزو ۲۵۰۵۱ به کاربر در مورد اینکه RUSP را همان‌طور که ارائه کرده‌اند، کار می‌کند اطمینان می‌دهد و تحقق تولید (شامل فعالیت‌ها و محصولات میانی، به‌عنوان‌مثال مشخصات) را پوشش نمی‌دهد. سیستم کیفیت تأمین‌کننده را خارج از محدوده این استاندارد جای می‌دهند.

کاربران ایزو ۲۵۰۵۱

سازمان جهانی استاندارد این ایزو را برای بهبود کیفیت نرم‌افزاری تدوین کرد. این استاندارد مزایای زیادی را برای سازمان‌ها و اشخاص به همراه می‌آورد. به عنوان کاربران موردنظر ایزو ۲۵۰۵۱ موارد زیر را عنوان کرده‌اند:

الف) تأمین‌کنندگان وقتی که بخواهند:

  • الزامات را برای RUSP تعیین کنند.
  • محصولات نرم‌افزاری خود در برابر عملکردی که ادعا کرده انمد، ارزیابی کنند.
  • اعلامیه انطباق صادر کنند.
  • برای گواهینامه‌ها یا علائم انطباق درخواست صادر کنند.

ب) نهادهای صدور گواهی که می‌خواهند یک طرح صدور گواهینامه (بین‌المللی، منطقه‌ای یا ملی) ایجاد کنند.

ج) آزمایشگاه‌های آزمایشی که هنگام آزمایش گواهی یا علامت انطباق دستورالعمل‌های آزمایش را دنبال می‌کنند.

د) نهادهای اعتباربخشی که برای تأیید صلاحیت نهادهای ثبت یا صدور گواهینامه به آن نیاز دارند.

ه) خریدارهای بالقوه که:

  • الزامات مربوط به کار موردنظر را با اطلاعات موجود در توضیحات محصولات نرم‌افزاری موجود مقایسه می‌کنند.
  • به دنبال محصول نرم‌افزاری دارای گواهی آماده برای استفاده RUSP هستند.

و) کاربران نهایی که از محصولات نرم‌افزاری بهتر سود می‌برند.

ز) سازمان‌هایی که برای ایجاد محیط‌های مدیریتی و مهندسی بر اساس الزامات کیفی و روش‌های ایزو ۲۵۰۵۱ تلاش می‌کنند.

ح) مقامات نظارتی که الزامات این استاندارد بین‌المللی را برای RUSP مورداستفاده در برنامه‌های ایمنی یا حیاتی کسب‌وکار درخواست یا توصیه می‌کنند.

جمع‌بندی

سازمان جهانی استاندارد، انواع مختلفی از ایزو را در زمینه‌های مختلف تدوین می‌کند و همواره آن‌ها را به روز نگه می‌دارد. گواهی‌های ایزو علاوه بر اینکه کیفیت را بالا می‌برد در رتبه‌بندی‌ها و شرکت در مناقصات نیز به ما کمک می‌کند. این گواهینامه‌ها تا سه سال اعتبار دارند و از مزایای آن بهره‌مند می‌شویم. هنگام اخذ ایزو توجه کنید که از مراجع معتبری اخذ را انجام دهید. گواهی‌های معتبر در سایت مرجع صدور قابل استعلام هستند.

مدیران مجموعه باید به این نکته توجه کنند که وقتی ایزو را اخد می‌کنند و به صورت منظم بر پیاده‌سازی آن نظارت می‌کنند بیش‌تر از میزانی که برای آن هزینه کرده‌اند سود می‌کنند. همچنین اعتبار مجموعه خود را بهبود می‌بخشند و در بازار رقابت جایگاه بهتری کسب می‌کنند.

اخذ گواهینامه ایزو معتبر

ایزوسیستم در زمینه صدور گواهی‌های بین‌المللی ایزو فعالیت می‌کند. وزارت صنعت، معدن، تجارت در سال‌های ۹۷ و ۹۹ ایزوسیستم را به عنوان رتبه یک کشوری انتخاب کرده است. برای اخذ ایزو از طریق صفحه دریافت ایزو درخواست خود را به صورت سریع ثبت کنید. برای اینکه اطلاعات بیشتری کسب کنید می‌توانید از طریق شماره‌های ۳۳۴۴۴۸۱۴-۰۲۳ و ۳۳۴۴۴۸۱۳-۰۲۳ با ما تماس بگیرید یا از طریق تکمیل فرم اخذ ایزو کارشناسان ما با شما تماس خواهند گرفت. کارشناسان مجموعه به صورت کامل شما را راهنمایی و پشتیبانی می‌کنند. همین الان می‌توانید برای اخذ گواهینامه مورد نظر خود اقدام کنید.


این مقاله به صورت اختصاصی توسط تیم فنی ایزوسیستم آماده شده است، هرگونه بهره برداری بدون ذکر نام و آدرس منبع شرعا و قانونا ممنوع می باشد.

نیاز به مشاوره دارید؟ با ما تماس بگیرید...

تماس با ایزوسیستم ۳۳۴۴۴۸۱۳-۰۲۳ و ۳۳۴۴۴۸۱۴-۰۲۳

ایزوسیستم برترین مرکز صدور مدارک بین المللی ایزو و دارنده مجوز سازمان صنعت، معدن و تجارت می باشد.

هشدار: مراقب نیش مراکز بدون مجوز رسمی در حوزه ی خدمات مشاوره و صدور گواهینامه های ایزو باشید!