ایزو ۳۰۴۰۸ ویژه مدیریت منابع انسانی – رهنمودهای حاکمیت انسانی

ایزو 30408

ایزو ۳۰۴۰۸ استانداردی مرتبط با مدیریت منابع انسانی است. این استاندارد رهنمودهایی را برای ایجاد یک سیستم حکمرانی انسانی مؤثر ارائه می‌دهد که می‌تواند به طور مؤثر به نیازهای سازمانی و عملیاتی پاسخ دهد؛ همچنین ریسک‌ها را در منابع انسانی پیش‌بینی کند و فرهنگ شرکتی را در جهت ارزش‌های آن توسعه دهد.

ایزو ۳۰۴۰۸ دستورالعمل‌هایی را در مورد شیوه‌های بهبود مستمر حاکمیت انسانی در سازمان‌ها ارائه می‌دهد. کمیته فنی ISO/TC 260 (مدیریت منابع انسانی) این استاندارد را تدوین کرده است.

آشنایی با ایزو ۳۰۴۰۸

نیروی انسانی به‌عنوان قلب هر سازمانی فعالیت دارد. برای اینکه یک سازمان به موفقیت پایدار درازمدت دست یابد، مهم است که همه ذی‌نفعان در سیستم حاکمیت را در نظر بگیرند.

همه سازمان‌ها دارای حاکمیت هستند. حکمرانی به سیستمی اطلاق می‌شود که توسط آن سازمان‌ها هدایت و کنترل می‌شوند. حاکمیت، قوانین سیستم‌، فرایند و رفتارها را تعریف می‌کند. یک سیستم حکمرانی برای اثربخشی باید سازمان را در تمام ابعاد آن در نظر بگیرد.

حکومت انسانی چیست؟

به سیستمی که توسط آن سازمان با در نظر گرفتن ذی‌نفعان و عوامل انسانی تصمیم‌گیری و هدایت می‌شود، حکومت انسانی می‌گویند.

بررسی اجمالی

ایزو ۳۰۴۰۸ اعتماد به ذی‌نفعان حال و آینده را در مورد دوام بلندمدت سازمان ارتقا می‌دهد؛ همچنین با ایجاد سازمان‌های مسئول، پاسخگو، با مدیریت خوب و ارزش‌محور به تصمیم‌گیری استراتژیک کمک می‌کند. ذی‌نفعان شامل کارکنان، سرمایه‌گذاران، سهامداران، مشتریان و سایر طرف‌های ذی‌نفع هستند.

حکمرانی انسانی به طور خاص به سیستم‌هایی اطلاق می‌شود که توسط آن افراد در یک سازمان هدایت و مسئولیت‌پذیر می‌شوند. مدیریت افراد به اندازه حاکمیت دارایی‌های فیزیکی یا سرمایه مالی مهم است. نحوه انجام این کار در ارتقای رفتار مناسب در یک سازمان مؤثر است. با در نظر گرفتن عوامل انسانی و اجتماعی در فرایند تصمیم‌گیری، نظام حکمرانی انسانی نتایج مثبتی را به همراه خواهد داشت.

مزایای ایزو ۳۰۴۰۸

با همسو کردن شیوه‌های کارآمد حکمرانی انسانی با برنامه‌ریزی استراتژیک، سازمان می‌تواند به دستاوردهای مهمی برسد. از جمله:

  • پاسخ‌گویی به نیازهای سازمانی، نظارتی و عملیاتی
  • پیش‌بینی و مدیریت ریسک‌های منابع انسانی
  • اطمینان از مدیریت هزینه‌های مرتبط و اندازه‌گیری ارزش چنین سرمایه‌گذاری‌هایی
  • ایجاد یک فرهنگ سازمانی که منعکس کننده ارزش‌های سازمانی آن باشد
  • تقویت مدیریت، ارتباطات مؤثر و همکاری بین همه ذی‌نفعان
  • بهینه‌سازی عملکرد کلی

اهداف ایزو ۳۰۴۰۸

هدف این استاندارد در برنامه حاکمیت انسانی ارائه دستورالعمل‌هایی به سازمان‌ها برای ساختار یک سیستم حکمرانی انسانی و همسوسازی آن با نیازهای سازمان است.

ایزو ۳۰۴۰۸ دستورالعمل‌هایی را برای همسویی روابط، نقش‌ها و مسئولیت‌ها در سیستم‌های حکمرانی انسانی ارائه می‌کند و تشخیص می‌دهد که این سیستم‌ها برای هدایت رفتار در یک سازمان اساسی هستند.

ایزو منابع انسانی

محدوده کاربرد

ایزو ۳۰۴۰۸ رهنمودهایی را در مورد ابزارها، فرایندها و شیوه‌هایی ارائه می‌دهد که باید به منظور ایجاد، حفظ و بهبود مستمر حاکمیت انسانی مؤثر در سازمان‌ها اعمال شوند. این استاندارد برای سازمان‌ها در هر اندازه و بخش اعم از دولتی یا خصوصی، انتفاعی یا غیرانتفاعی قابل اجرا است اما به روابط اتحادیه‌های کارگری یا سایر نهادهای نمایندگی نمی‌پردازد.

اولین استانداردهای مربوط به منابع انسانی

کمیته فنی ایزو ۲۶۰، چهار استاندارد اول خود را در رابطه با مدیریت منابع انسانی منتشر کرده است. این سری از استانداردهای ISO نه تنها با هدف کمک به بهبود فرایند استخدام، بلکه برای بهبود کسب‌وکار از طریق فرایندهای منابع انسانی تدوین شده‌اند. این چهار استاندارد ویژه منابع انسانی عبارت‌اند از:

همان‌طور که گفته شد ISO 30408:2016 به عنوان جزئی از چهار استاندارد بین‌المللی منابع انسانی (HR) است و هدف آن کمک به بخش‌های منابع انسانی برای بهبود عملکرد خود و سازمانی است که در آن کار می‌کنند.

ایزو ۳۰۴۰۸ (مدیریت منابع انسانی – دستورالعمل‌های حاکمیت انسانی) دستورالعمل‌هایی را در مورد ابزارها، فرایندها و شیوه‌هایی که باید برای ایجاد، حفظ و بهبود مستمر حاکمیت انسانی مؤثر در سازمان‌ها اعمال شود، ارائه می‌دهد.

ایزو منابع انسانی

چارچوب استاندارد حاکمیت منابع انسانی

چارچوب ایزو ۳۰۴۰۸ شامل فرایند و عملکرد معرفی شده توسط یک سازمان در تعیین نقش‌ها، اختیارات، مسئولیت‌ها، تصمیم‌گیری و در نهایت پاسخگویی همه کارکنان و مدیریت به نفع ذی‌نفعان آن است.

این دستورالعمل همچنین چگونگی تقویت همکاری بین همه ذی‌نفعان، پیش‌بینی و مدیریت ریسک‌های منابع انسانی، و توسعه فرهنگ شرکتی را که با ارزش‌های آن همسو باشد، پوشش می‌دهد.

ارتباط بین مدیریت منابع انسانی و استانداردهای ایزو

هر یک از استانداردها مراحلی را برای محک زدن رویه‌های سازمان در حوزه‌های حیاتی و دستورالعمل‌های روشن برای بهترین شیوه‌ها ارائه می‌کند. آن‌ها یک راه عالی و نسبتا آسان را برای انجام تجزیه‌و‌تحلیل شکاف داخلی و ایجاد شیوه‌های بهتر ارائه می‌دهند.

اخذ گواهینامه ایزو معتبر

برای اخذ انواع گواهینامه ایزو می‌توانید از طریق صفحه دریافت ایزو درخواست خود را به صورت سریع ثبت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر از طریق شماره‌های ۳۳۴۴۴۸۱۴-۰۲۳ و ۳۳۴۴۴۸۱۳-۰۲۳ با ما در تماس باشید یا از طریق تکمیل فرم اخذ ایزو کارشناسان ما با شما تماس خواهند گرفت.


این مقاله به صورت اختصاصی توسط تیم فنی ایزوسیستم آماده شده است، هرگونه بهره برداری بدون ذکر نام و آدرس منبع شرعا و قانونا ممنوع می باشد.

نیاز به مشاوره دارید؟ با ما تماس بگیرید...

تماس با ایزوسیستم ۳۳۴۴۴۸۱۳-۰۲۳ و ۳۳۴۴۴۸۱۴-۰۲۳

ایزوسیستم برترین مرکز صدور مدارک بین المللی ایزو و دارنده مجوز سازمان صنعت، معدن و تجارت می باشد.

هشدار: مراقب نیش مراکز بدون مجوز رسمی در حوزه ی خدمات مشاوره و صدور گواهینامه های ایزو باشید!