تفکر مبتنی بر ریسک در استاندارد ایزو ۹۰۰۱:۲۰۱۵

تفکر مبتنی بر ریسک

این مقاله به صورت اختصاصی توسط تیم فنی ایزوسیستم آماده شده است، هرگونه بهره برداری بدون ذکر نام و آدرس منبع شرعا و قانونا ممنوع می باشد.


تعریف ریسک و فرصت در  ایزو ۹۰۰۱:

در استاندارد ایزو ۹۰۰۱ ریسک ها و فرصت‌ها اغلب با یکدیگر ذکر می‌شود. فرصت، جنبه مثبت ریسک نیست. یک فرصت مجموعه‌ای از شرایط است که انجام کاری را ممکن می‌سازد. گرفتن یا نگرفتن یک فرصت، سطوح مختلفی از ریسک را نشان می‌دهد. معمولا فقط پیامدهای منفی ریسک درک می شود؛ در حالیکه، اثرات ریسک می‌تواند منفی یا مثبت باشد. مبحث ریسک در فصول ۴، ۵، ۶، ۷، ۸، ۹ و ۱۰ در استاندارد ایزو آمده است.

تفکر مبتنی بر ریسک در استاندارد جدید ایزو

یک تغییر عمده که در بازنگری استاندارد ISO 9001 در سال ۲۰۱۵ انجام شد این مساله بود که ریسک ها و فرصت ها را به عنوان بخشی از سیستم مدیریت کیفیت  (QMS) مورد توجه قرار می دهد. ایجاد یک رویکرد سیستماتیک برای در نظر گرفتن ریسک ها و فرصت ها برای به حداقل رساندن یا رفع خطرات، وظیفه مهمی است که در بازنگری ایزو ۲۰۱۵ لحاظ شده است.
ریسک در تمام جنبه های QMS (سیستم مدیریت کیفیت) طبیعی در نظر گرفته می شود. تجدیدنظر جدید در QMS (سیستم مدیریت کیفیت)، باعث شده است تا شرکتها به منظور پیشگیری یا کاهش اثرات نامطلوب ریسک های خاص، به جای فعالیت واکنش پذیر به فعالیت پویش گرایانه، روی آورند.

مثال:

من برای عبور از جاده، ممکن است به طور مستقیم بروم و یا از پیاده رویی در نزدیکی آنجا استفاده کنم. اینکه کدام فرآیند را انتخاب می کنم با در نظر گرفتن ریسک ها مشخص خواهد شد.
تجزیه و تحلیل مثال بالا نشان می دهد که فرصت ها در این مثال می تواند شامل:
یک مترو مستقر در زیر جاده
چراغ راهنمایی عابر پیاده، یا
منطقه فاقد ترافیک باشد.

تفکر مبتنی بر ریسک در حال حاضر بخشی از رویکرد فرآیند است

طبق استاندارد ISO، همه فرایندهای یک سیستم مدیریت کیفیت، سطح ریسک یکسانی را بر حسب توانایی سازمان برای برآورده کردن اهداف آن نشان نمی‌دهند. بلکه برخی به توجه، برنامه‌ریزی رسمی وکنترل بیشتری نسبت به سایرین نیاز دارند.
تفکر مبتنی بر ریسک هم وضعیت فعلی سازمان و هم احتمالات تغییر در آینده را در نظر می‌گیرد. تفکر مبتنی بر ریسک بخش مهمی از سیستم مدیریت کیفیت است، زیرا امکان دستیابی به اهداف مشخص شده را فراهم می آورد. خروجی می‌تواند سازگارتر و رضایت مشتری را بالاتر ببرد و از آنجا که مشتریان باید محصولات و خدمات سازگار تری دریافت کنند فرآیند، پی‌گیری و بهبود می‌یابد.

استفاده از ریسک در ISO ۹۰۰۱:۲۰۱۵

کلمه ریسک در اجزاء اصلی استاندارد ایزو ۹۰۰۱ ورژن ۲۰۱۵ ، ۸ بار و تفکر مبتنی بر ریسک ۱ بار ظاهرشده است. در بخش‌های آموزنده استاندارد نظیر بخش مقدماتی و ضمائم، ریسک و تفکر مبتنی بر ریسک به دفعات مشاهده می گردد.

جدول الزامات استاندارد ISO ۹۰۰۱:۲۰۱۵  برای ریسک


جدول بالا الزامات ISO ۹۰۰۱:۲۰۱۵ را برای تجزیه‌ و تحلیل ریسک ها و فرصت‌ها در سازمان بیان می‌کند.
مفهوم ریسک‌ها و فرصت‌ها بر شناسایی مسائل بالقوه نظیر فرصت هایی برای بهبود، نیازهای به‌کارگیری فرآیندهای سیستم مدیریت کیفیت در تطابق با محصولات و خدمات و طرح ریزی اهداف سیستم مدیریت کیفیت ازجمله اقدامات برای برنامه‌های بهبود و ارزیابی اثربخشی آنها تأکید دارد.

برای اخذ گواهینامه ایزو چگونه اقدام کنیم؟

ایزوسیستم به عنوان رتبه یک شرکت های مشاور مدیریت و واحد برتر فنی مهندسی در کل کشور به انتخاب سازمان صنعت، معدن و تجارت آماده صدور گواهینامه ایزو ویژه شرکت ها، سازمان ها . اصناف می باشد. برای دریافت گواهینامه ایزو معتبر تنها کافی است درخواست خود را از طریق فرم درخواست گواهینامه ایزو ، ثبت نمایید یا با شماره های ۳۳۴۴۴۸۱۴-۰۲۳ و ۳۳۴۴۴۸۱۳-۰۲۳ تماس حاصل فرمایید.

چه استانداردهای دیگری را توصیه میکنیم اخذ کنید

در کنار استاندارد ایزو ۹۰۰۱ ، گرفتن ایزو ۴۵۰۰۱ و اخذ ایزو ۱۴۰۰۱ نیز توصیه می گردد. شرکت ها و سازمان ها با اخذ و گرفتن همزمان گواهینامه سه استاندارد ایزو ۹۰۰۱ و ایزو ۱۴۰۰۱ و ایزو ۴۵۰۰۱ اصطلاحا الزامات سیستم مدیریت یکپارچه IMS را پاس می کنند و گواهینامه ی چهارمی با همین نام یعنی IMS دریافت می کنند.

سری گواهینامه های IMS اولین و بهترین انتخاب برای شروع اخذ گواهینامه های ایزو برای یک سازمان و شرکت می باشد. پس از اخذ این سری استاندارد ها شرکت ها به فراخور فعالیت خود می توانند سایر استانداردهای ایزو عمومی و یا تخصصی مربوط به خود را اخذ نمایند.


این مقاله به صورت اختصاصی توسط تیم فنی ایزوسیستم آماده شده است، هرگونه بهره برداری بدون ذکر نام و آدرس منبع شرعا و قانونا ممنوع می باشد.

نیاز به مشاوره دارید؟ با ما تماس بگیرید...

تماس با ایزوسیستم ۳۳۴۴۴۸۱۳-۰۲۳ و ۳۳۴۴۴۸۱۴-۰۲۳

ایزوسیستم برترین مرکز صدور مدارک بین المللی ایزو و دارنده مجوز سازمان صنعت، معدن و تجارت می باشد.

هشدار: مراقب نیش مراکز بدون مجوز رسمی در حوزه ی خدمات مشاوره و صدور گواهینامه های ایزو باشید!