لیست استانداردهای ایزو (انواع iso – انواع ایزو) – بخش اول

لیست استانداردهای ایزو (انواع iso – انواع ایزو) – بخش اول

لیست استانداردهای ایزو (انواع iso – انواع ایزو) بسیار متنوع اند. بر طبق آخرین آمار سازمان بین المللی استانداردسازی (ISO) تعداد ۲۲۰۸۸ عدد استاندارد منتشر شده که روز به روز بر تعداد آن نیز افزوده می شود. اخذ ایزو برای هر نوع سازمانی امکان‌پذیر است.

فهرست مطالب

استانداردهای ایزو در حوزه های مختلف صادر می گردند مثلا برخی استانداردهای ایزو مدیریتی و برخی دیگر استانداردهای تخصصی فنی محصولات هستند. به عنوان مثال استاندارد ایزو ۹۰۰۱ (استاندارد ایزو مدیریت کیفیت) یک استاندارد ایزو مدیریتی و استاندارد ایزو ۱۷۷۶ یک استاندارد فنی مرتبط با تولید نوعی شیشه است.

قبل از گرفتن ایزو حتما توجه کنید که صدور ایزو توسط مراجع معتبر انجام گیرد. عموم استاندارد هایی که برایشان گواهینامه ایزو صادر می شود و در میان خبرگان و شرکت های متقاضی اخذ ایزو شناخته شده اند، استانداردهای مدیریتی هستند. در ادامه بخش اول لیست و فهرست انواع استانداردهای ایزو مهم و کاربردی به شما معرفی می گردند:

۱- ایزو ۹۰۰۱ (استاندارد ایزو مدیریت کیفیت ISO 9001)

استاندارد ISO 9001 استانداردی جامع و عمومی برای تمامی شرکت ها ، سازمان ها و مراکزی است که به موضوع کیفیت توجه دارند. شرکت ها و مراکزی که موفق به اخذ گواهینامه استاندارد ایزو ۹۰۰۱ می گردند به مشتریان خود اعلام می دارند که یک سیستم مدیریت کیفیت موثر در آن شرکت فعال است. داشتن و اخذ گواهینامه این استاندارد در وهله ی اول موجب ایجاد ساماندهی کیفی در روند تولیدات یا خدمات شده و مانع از انجام سلیقه ای در امور می شود.

استاندارد ISO 9001 مجموعه‌ای از الزامات عمومی را تعریف می‌کند که اعمال آن را برای هر سازمان و با هر نوع محصول یا خدمات و در هر بخش صنعت آسان می‌کند. این استاندارد را می‌توان در یک سازمان‌های کوچک یا یک سازمان بزرگ چند ملیتی با دفاتر در مکان‌های مختلف و با چندین محصول و خدمات پیاده‌سازی کرد.

برای آشنایی بیشتر با استاندارد ایزو ۹۰۰۱ (ISO 9001) اینجا کلیک کنید.

ایزو 9001 - لیست استانداردهای ایزو


۲- ایزو ۱۴۰۰۱ (استاندارد ایزو مدیریت زیست محیطی ISO 14001)

در ادامه لیست استانداردهای ایزو (انواع ایزو) با ایزو ۱۴۰۰۱ آشنا می‌شویم. ISO 14001 استانداری است که با راهنمایی ها و دستورالعمل های خود به سازمان ها کمک می کند تا از آسیب زدن به محیط زیست پیرامونی جلوگیری کنند. سازمان و شرکت ها نسبت به محیط پیرامون خود نظیر هوا، آب،‌ خاک، منابع طبیعی، گیاهان، جانوران و انسان ها مسئول می باشند.

گواهینامه ایزو ۱۴۰۰۱ تائیدیه‌ و گواهینامه ای است که پس از پیاده‌سازی موفقیت‌آمیز الزامات ایزو ۱۴۰۰۱ به یک سازمان اعطا می گردد. با اخذ این گواهینامه می‌توانید به ذی‌نفعان ثابت کنید که از تعهدات زیست‌محیطی خود آگاه و به دنبال کاهش تأثیرات زیست‌محیطی هستید.

برای آشنایی بیشتر با استاندارد ایزو ۱۴۰۰۱ (ISO 14001) اینجاکلیک کنید.

ایزو 14001


۳- ایزو ۴۵۰۰۱ (استاندارد مدیریت سلامت و ایمنی شغلی)

ایزو ۴۵۰۰۱ استاندارد ایزو برای سیستم های مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه ای (OH & S) است که در مارس ۲۰۱۸ منتشر شده است. هدف از ایزو ۴۵۰۰۱ کاهش آسیب های شغلی و بیماری ها است.

این استاندارد بر اساس OHSAS 18001، کنوانسیون ها و دستورالعمل های سازمان بین المللی کار و سایر استانداردهای ملی و بین المللی نگارش شده است. همچنین ساختار سطح بالایی از دیگر استانداردهای ایزو مانند ISO 9001: 2015 و ISO 14001: 2015 را دنبال می کند.

ایزو 45001 - لیست استانداردهای ایزو


۴- استاندارد OHSAS 18001 (استاندارد مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی)

استاندارد OHSAS18001 از لیست استانداردهای ایزو (انواع ایزو) را استاندارد مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی می نامند. استانداردی که در آن الزاماتی را برای سازمانها ارائه می کند که می خواهند ایمنی کارکنانشان را بالاترین حد ممکن نگهدارند. این استاندارد از نظر سبک و الزامات به استاندارد ایزو ۱۴۰۰۱ بسیار شبیه است و بجای الزامات محیط زیستی، الزامات ایمنی و بهداشت شغلی آورده شده است.

ایزو ۴۵۰۰۱ را برای جایگزینی OHSAS 18001 طراحی کردند. سازمان‌هایی که قبلاً گواهینامه OHSAS 18001 را دریافت کرده بودند، تا پایان مارس ۲۰۲۱ فرصت داشتند تا آن را به ایزو ۴۵۰۰۱ ارتقا دهند. مشاغلی که گواهینامه خود را جایگزین نمی‌کنند،  از مزایای سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه‌ای معتبر بی‌بهره می‌مانند.

برای آشنایی بیشتر با استاندارد OHSAS 18001 اینجا کلیک کنید.

استاندارد OHSAS18001


۵- سری گواهینامه های سری IMS ( ایزو ۹۰۰۱ ، ایزو ۱۴۰۰۱ ، OHSAS 18001 )

یکی از پرطرفدارترین سری استانداردهایی که توسط واحدهای صنعتی، پیمانکاری و … اخذ می گردد، استانداردهای IMS هستند. IMS یا همان سیستم مدیریت یکپارچه شامل سه استاندارد سیستم مدیریت کیفیت ISO 9001 ، سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه ای OHSAS 18001 و سیستم مدیریت محیط زیست ISO 14001 می باشد. سیستم مدیریت یکپارچه یعنی اینکه چند سیستم مدیریتی در یک سازمان را کنارهم بگذاریم و با هم کنترل و مدیریت کنیم.

نحوه ساختار گواهینامه IMS استانداردها را سازگارتر می‌کند و یکپارچگی مؤثرتر سیستم‌های مدیریتی را در سه حوزه کلیدی: کیفیت، مدیریت زیست‌محیطی و بهداشت و ایمنی شغلی امکان‌پذیر می‌کند.

برای آشنایی بیشتر با سری استانداردهای IMS اینجا کلیک کنید.

گواهینامه IMS


۶- استاندارد HSE-MS (استاندارد سلامت، ایمنی و محیط زیست)

این استاندارد که مخفف سه کلمه سلامت، ایمنی و محیط زیست می باشد تضمین کننده ایمنی و محیط زیست به صورت همزمان می باشد. HSE-MS اساس هر دو استاندارد ایزو ۱۴۰۰۱ (سیستم مدیریت محیط‌زیست) و ایزو ۴۵۰۰۱ (سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی) است. با‌توجه‌به تمایل مجموعه‌ها به اخذ این دو استاندارد، الگویی برای تلفیق آن‌ها ایجاد کردند و آن را مدل HSE یا HSE-MS نامیدند.

در حال حاضر کلیه پیمانکاران به ویژه پیمانکاران حوزه نفت و گاز ملزم به دریافت این گواهینامه جهت شرکت در مناقصات هستند؛ در هر مناقصه ارائه گواهینامه HSE-MS ، نظام نامه و HSE Plan الزامی است.

برای آشنایی بیشتر با استاندارد HSE-MS اینجا کلیک کنید.

گواهینامه HSE - لیست استانداردهای ایزو


۷- استاندارد ایزو ۱۰۰۰۶ (استاندارد ایزو مدیریت پروژه ISO 10006)

شرکت ها و پیمانکارانی که اقدام به به دریافت گواهینامه ISO 10006 می نمایند، به کارفرما این اطمینان را می دهند که پیمانکار پروژه دارای یک سیستم منسجم مدیریتی برای رسیدن به اهداف پروژه می باشد؛ لذا شرکت هایی که استاندارد مدیریت پروژه مانند PMBOK یا ISO 10006 در آن پیاده سازی شده، ضمن سازماندهی بهتر به امور و فرآیند ها، باعث افزایش بهره وری و اثربخشی اجرای پروژه ها می گردند.

کاربرد این راهنما برای کسانی است که نیاز دارند اطمینان حاصل کنند، سازمان آنها اصول و رویه های مذکور در سری استانداردهای ایزو ۹۰۰۱ را اجرا کرده است. اما لیست استانداردهای ایزو (انواع ایزو) همچنان ادامه دارد.

برای آشنایی بیشتر با استاندارد ایزو ۱۰۰۰۶(ISO 10006) اینجا کلیک کنید.

ایزو ۱۰۰۰۶


۸- استاندارد ایزو ۲۲۰۰۰ (استاندارد ایزو مدیریت کیفیت صنایع غذایی ISO 22000)

استاندارد بین المللی ایزو ۲۲۰۰۰ شامل مجموعه ای از دستورالعمل ها است که شرکت ها با رعایت آنها می توانند سیستم مدیریت ایمنی مواد غذایی را در سازمان خود پیاده سازی و اجرا نمایند. هدف از تدوین این استاندارد تعیین الزامات سیستم مدیریت ایمنی مواد غذایی؛ این الزامات برای اثبات توانایی کنترل خطرات ایمنی مواد غذایی یک سازمان در زنجیره مواد غذای لازم است.

استاندارد ISO 22000 برای تمامی سازمان هایی که در هر زمینه ای از زنجیره مواد غذایی فعالیت دارند، صرف نظر از اندازه کاربرد دارد؛ و کمک می‌کند تا سیستم هایی را اجرا کنند که به طور مداوم محصولات ایمن پایدار تولید کنند.
برای آشنایی بیشتر با استاندارد ایزو ۲۲۰۰۰ (ISO 22000) اینجا کلیک کنید.

ایزو 22000- لیست استانداردهای ایزو


۹- استاندارد HACCP (سیستم ایمنی در تولید مواد غذایی)

در استاندارد HACCP هر خطری که به طور منطقی امکان رخ دادنش در زنجیره­ ی مواد غذایی وجود دارد باید شناسایی و ارزیابی شود؛ مانند خطراتی که می­تواند مربوط به نوع فرآیند و تجهیزات مورد استفاده باشد. این سیستم یک مورد مهم از لیست استانداردهای ایزو است.
در ایران توجه به استاندارد HACCP بسیار جدی شده است تا جایی که تنها کشتارگاه هایی که مجاز به صادرات محصولات هستند که موفق به دریافت کد IR شوند. برای دریافت کد IR می بایست الزامات این سیستم اجرایی شده، سپس توسط کارشناسان ممیزی و بررسی شود.
برای آشنایی بیشتر با استاندارد HACCP اینجا کلیک کنید.

استاندارد HACCP


۱۰- نشان حلال (نشان حلال برای محصولات غذایی و آشامیدنی)

حلال به غذاهایی گفته می‌شود که در دین اسلام مصرف آنها مجاز است. نشان حلال همچنین تحت قالب گواهینامه ای است که برای محصولات غذایی که به صورت حلال آماده و تولید می گردند صادر شده و نشان حلال بر روی این محصولات نیز درج می گردد. این نام برگرفته از معنی غذای حلال است که در دین اسلام آمده است.

در کنار استانداردهای مدیریت صنایع غذایی نظیر ایزو ۲۲۰۰۰ اخذ استاندارد غذای حلال کمکی شایانی به توسعه صادرات و سلامت محصول خواهد داشت. ارائه محصولات دارای گواهینامه حلال مسلمان را مطمئن میکند محصولاتی که استفاده می‌کنند را به‌صورت همسو با فرهنگ و اعتقادات آن‌ها تولید کرده‌اند.

برای آشنایی با استاندارد نشان حلال اینجا کلیک کنید.

گواهینامه حلال


۱۱- گواهینامه CE (گواهینامه انطباق محصول اتحادیه اروپا)

امروزه برای صادرات و واردات محصولات صنعتی قوانین و مقرراتی در کشورها وضع شده که شرکت های تولیدی و صنعتی که مایل به صادرات محصولات خود به این کشورها هستند ملزم به رعایت و اجرایی کردن این قوانین می باشند که گواهینامه CE یکی از معروف ترین آن هاست.

لازم به ذکر است که گواهینامه CE برای محصولاتی نظیر تولیدات دارویی، غذایی و آشامیدنی قابل صدور نیست ولی متاسفانه برخی مراکز سودجو اقدام به صدور گواهینامه های CE برای این شرکت ها و محصولاتشان می نمایند که عملا غیر مجاز و فاقد ارزش است.

برای آشنایی با گواهینامه CE (گواهینامه انطباق محصول اتحادیه اروپا) اینجا کلیک کنید.

گواهینامه CE


۱۲- استاندارد ایزو ۱۰۰۰۴ (استاندارد ایزو رضایتمندی مشتری ISO 10004)

ISO 10004 از لیست استانداردهای ایزو (انواع ایزو)، استانداردی بین المللی برای دستیابی به رضایت مشتریان از خدمات و تولیدات سازمان ها و شرکت ها تدوین و طراحی گردیده است. به کارگیری این استاندارد از طریق طبقه بندی نیازهای مشتریان، باعث حرکت شرکت به سمت مشتری مداری و رضایت مشتریان می گردد.

بنگاه های اقتصادی اعم از شرکت ها، سازمان ها و اصناف هنگامی که گواهینامه ISO 10004 را دریافت می کنند به مشتریان این پیام را منتقل می کنند که نظرات و رضایت مندی مشتریان برای آن ها مهم است. این استاندارد در کنار ایزو ۱۰۰۰۲ به صورت تخصصی بر روی مشتری متمرکز می شوند.

جهت آشنایی با استاندارد ایزو ۱۰۰۰۴ (ISO 10004) اینجا کلیک کنید.

ایزو 10004 - انواع ایزو


۱۳- استاندارد ایزو ۱۰۰۰۲ (استاندارد ایزو رسیدگی به شکایات مشتری ISO 10002)

مشتریان اگر بدانند که طرح نارضایتیشان مورد توجه قرارگرفته و گامی در جهت بهبود عملکرد سازمان برداشته شده ، مشتری وفادار سازمان خواهند شد.

درنگرش جدید مدیریتی نیز نگهداری مشتریان وفادار با ارزشتر از بدست آوردن مشتریان جدید است. استاندارد ISO 10002 در کنار انواع ایزو به پیگیری و ارزیابی و تجزیه و تحلیل شکایات مشتریان می پردازد. چون هدف اصلی دریافت شکایات مشتریان کسب اطلاع از مشکلات عملکردی سازمان و تلاش در جهت بهبود عملکرد سازمان است.

جهت آشنایی بیشتر با استاندارد ایزو ۱۰۰۰۲ (ISO 10002) اینجا کلیک کنید.

 ایزو 10002 - لیست استانداردهای ایزو


در صورت درخواست جهت اخذ گواهینامه ایزو معتبر برای شرکت و سازمان خود اینجا کلیک کنید.


 این مقاله به صورت اختصاصی توسط تیم فنی ایزوسیستم آماده شده است، هرگونه بهره برداری بدون ذکر نام و آدرس منبع شرعا و قانونا ممنوع می باشد.

نیاز به مشاوره دارید؟ با ما تماس بگیرید...

تماس با ایزوسیستم ۳۳۴۴۴۸۱۳-۰۲۳ و ۳۳۴۴۴۸۱۴-۰۲۳

ایزوسیستم برترین مرکز صدور مدارک بین المللی ایزو و دارنده مجوز سازمان صنعت، معدن و تجارت می باشد.

هشدار: مراقب نیش مراکز بدون مجوز رسمی در حوزه ی خدمات مشاوره و صدور گواهینامه های ایزو باشید!