اخذ ایزو و مراحل اخذ گواهینامه ایزو

شرایط اخذ گواهینامه ایزو

اخذ ایزو و مراحل اخذ گواهینامه ایزو یعنی طی کردن مراحل لازم تا زمان صدور ایزو برای سازمان. مراحل اخذ گواهینامه ایزو اگر به درستی انجام شوند منجر به دریافت گواهینامه ایزو معتبر برای کسب و کار مربوطه خواهند شد. دریافت ایزو یا گرفتن ایزو حتما باید از مراجع معتبر انجام گیرد یعنی کلیه مراحل صدور ایزو حتما باید با کمک شرکت های دارای پروانه رسمی و مراجعی که تحت اعتبار IAF یا ASCB هستند اجرایی شود.

اخذ ایزو برای مدیران سازمان ها مهم است؛ پس لازم است مقاله از کجا ایزو بگیریم را مطالعه کنند تا بدانند شرایط اخذ گواهینامه ایزو معتبر و نحوه دریافت گواهینامه ISO برای شرکت یا سازمان آن ها چگونه می باشد. به عبارت دیگر این که مراحل اخذ گواهینامه ایزو و ترتیب و توالی فرایندهای آن به صورت شفاف چگونه صورت می پذیرد.


>>>برای سفارش و اخذ گواهینامه ایزو معتبر کلیک کنید<<<


مراحل اخذ گواهینامه ایزو

برای اخذ ایزو یک سری مراحل باید پیش برود که فرآیند دریافت ایزو تکمیل شود این مراحل به صورت زیر است :

  1. پاس کردن الزامات استاندارد برای اخذ گواهینامه ایزو
  2. تعیین یک مرجع صدور ایزو (CB) معتبر تحت اعتبار یک مرجع اعتباردهی (AB) معتبر
  3. ممیزی اولیه و ممیزی های مراقبتی برای اخذ گواهینامه ایزو

حال که با مراحل آشنا شدید در ادامه به طور کامل با هر مرحله آشنا خواهید شد.

اخذ ایزو (مرحله اول) : پاس کردن الزامات استاندارد برای اخذ گواهینامه ایزو

وقتی یک سازمان تصمیم به دریافت گواهینامه ایزو می گیرد باید الزامات آن استاندارد را برآورده کند. استانداردهای ایزو و راهنماهای مربوط به آن دارای بندها و الزاماتی هستند که در هنگام دریافت گواهینامه ایزو باید قابل مشاهده و ارزیابی باشند.

یک شرکت و سازمان از هر نوع که می خواهد باشد اعم از صنعتی، کشاورز، خدماتی، معدنی و … می تواند الزامات ایزو ۹۰۰۱:۲۰۱۵ را پاس کند منوط به اینکه بندهایی که برای آن شرکت کاربرد ندارد با نظر مشاور و کارشناس متخصص مستثنی گردد.

حال پس از اینکه بندهای بدون کاربرد را مستثنی کردید باید بندهای باقیمانده را در سازمان اجرایی و مشاهده کنید. زیرا در یک فرایند ممیزی، فرد ممیز دنبال شواهدی می گردد که نشانگر پیاده سازی بندهای الزامات باشد.

شرایط اخذ ایزو

معمولا برای پیاده سازی هر استاندارد نیاز به یک مشاور متخصص در آن زمینه دارید تا با شناخت و تجربه کافی، بتواند بهترین مشاوره پیاده سازی الزامات استاندارد ایزو مورد نظر را ارائه کند.  ایزوسیستم خدمات پیاده سازی را به صورت رایگان انجام خواهد داد.

مثلا استاندارد ایزو ۹۰۰۱:۲۰۱۵ که به استاندارد ایزو مدیریت کیفیت معروف است دارای ۱۰ بند اصلی است که هر بند اصلی شامل چند زیربند فرعی می باشد.

برخی از گواهینامه ها مانند نشان CE دارای الزاماتی مانند استانداردهای ایزو نیستند. بلکه برای دریافت یک گواهینامه CE توسط شرکت یا مشاور باید تکنیکال فایل های مورد نیاز برای محصول مورد نظر را آماده کنید و در موارد دیگر آزمایشات تکمیلی انجام دهید و تست ریپورت ها را ضمیمه کنید. در مورد گواهینامه CE  مقاله  “آشنایی با گواهینامه CE” را مطالعه کنید.

پس نتیجه گام اول در مراحل اخذ ایزو این شد که باید در ابتدای کار محیط شرکت را با الزامات ایزو مورد نظر تطبیق دهید و به نوعی اثبات کنید که سازمان به بندهای الزامات آن استاندارد توجه داشته و موارد قابل شهود است.

ایزوسیستم کلیه خدمات پیاده سازی الزامات استانداردها را به صورت رایگان برای مشتریان خود انجام می دهد.

اخذ ایزو (مرحله دوم) : تعیین یک مرجع صدور ایزو (CB) معتبر تحت اعتبار یک مرجع اعتباردهی (AB) معتبر

بعد از اینکه الزامات و روش های اجرایی لازم برای بندهای استانداردها مورد نظر را ایجاد کردید شرکت آماده ممیزی و بررسی می گردد.

در این مرحله بسیار مهم است که برای صدور ایزو از یک مرجع صدور (CB) معتبر اقدام کنید. یک مرجع صدور معتبر خود باید تحت اعتبار نهادهای بالادستی معتبر نظیر IAF و یا ASCB باشد.

حتما پیش از عقد قرارداد با سازمان های صدور گواهینامه مطمئن شوید گواهینامه ی صادره از مرجع معتبر صادر خواهد شد تا مراحل اخذ ایزو را به درستی اجرایی کنید.

ایزوسیستم صرفا از مراجع معتبر تحت اعتبار IAF و ASCB فرایند صدور گواهینامه سازمان ها را اجرایی می‌کند. برای گرفتن و اخذ گواهینامه ایزو معتبر می توانید بر روی لینک زیر کیک کنید:


>>>برای سفارش و اخذ گواهینامه ایزو معتبر کلیک کنید<<<


در مقالات زیر در مورد نحوه تشخیص گواهینامه های ایزو معتبر و مراجع صدور تحت اعتبار IAF و ASCB توضیحات کاملی ارائه کردیم که توصیه می‌کنیم آن‌ها را نیز مطالعه کنید :

اخذ ایزو (مرحله سوم) : ممیزی اولیه و ممیزی های مراقبتی برای اخذ گواهینامه ایزو

برای صدور اولیه گواهینامه ایزو، به یک برنامه ممیزی نیاز دارید. این برنامه ممیزی می تواند به صورت حضوری یا به صورت غیرحضوری (پس از همه گیری ویروس کرونا) صورت پذیرد.

همچنین بر طبق الزامات سازمان جهانی استانداردسازی، گواهینامه های صادره ISO به مدت سه سال معتبر می باشند اما برای سال دوم و سوم شرکت های دریافت کننده گواهینامه ایزو باید مورد بررسی مجدد و در اصطلاح ممیزی مراقبتی قرار بگیرند.

این برنامه را از اینرو ترتیب داده‌اند تا شرکت ها با ارزیابی و ممیزی دوره ای مورد پایش و بررسی قرار گرفته و مشخص شود که آیا الزامات آن استاندارد را به درستی در شرکت اجرا و پایداری می‌کنند یا خیر.

ایزوسیستم خدمات ممیزی مراقبتی را رایگان انجام می‌دهد و صرفا هزینه سر به سر تمدید آنلاین را پرداخت می‌کنید. این مورد نیز یکی از مراحل اخذ ایزو است که پس از دریافت گواهینامه برای سال های بعد از آن رخ می دهد.

نکته مهم :

توصیه می‌کنیم برای اینکه گواهینامه فاقد اعتبار برای شما صادر نشود حتما گواهینامه ایزو خود را از مراکز دارای مجوزهای دولتی (دارای پروانه مشاوره) دریافت کنید.

شرایط اخذ گواهینامه ایزو

شرایط اخذ گواهینامه ایزو را در ادامه بررسی می‌کنیم:

  • سازمان در صورت وجود لزوم دریافت مجوزهای حاکمیتی حتما برای دریافت جواز یا پروانه اقدام کرده باشد.
  • سازمان از لحاظ حقوقی وجود خارجی داشته باشد و در صورتی که به صورت صنفی فعالیت می کند دارای پروانه های لازم باشد.
  • شرکت یا سازمان راه اندازی شده باشد یا در شرف راه اندازی باشد.
  • سازمان بر اساس قوانین ملی یا حاکمیتی رفتار کند.
  • سازمان الزامات هر استاندارد را مشهود کرده باشد یا از مشاور واجد صلاحیت در این زمینه استفاده کند.

مدارک لازم برای اخذ گواهینامه ایزو

برای اخذ گواهینامه به مدارکی نیاز داریم که جدا از مراحل اخذ ایزو می باشند و شامل دو بخش ۱-  فنی و تخصصی و ۲- حقوقی و حاکمیتی می گردد.

– مدارک لازم برای اخذ ایزو ( مدارک فنی و تخصصی ) :

منظور تمامی مدارک شامل مستندات ، روش های اجرایی ، فرم ها و دستور العمل های لازم برای هر استاندارد ایزو است. این مدارک توسط مشاورین ذی صلاح برای هر شرکت و سازمان آماده می شود و هنگام صدور گواهینامه باید این مدارک و نتیجه ممیزی را ارئه کنید.

– مدارک لازم برای اخذ ایزو ( مدارک حقوقی و حاکمیتی ) :

منظور مدارکی است که وجود شرکت ها را از لحاظ حقوقی ثابت کند. این مدارک شامل اسناد ثبتی برای سازمان ها و شرکت های حقوقی یا مدارک ثبتی صاحبین علامت های تجاری است. همچنین در صورتی که سازمان ملزم به اخذ مجوزهای حاکمیتی است باید  این مدارک را نیز ارائه نماید.

به عنوان مثال اگر یک کلینیک زیبایی دارید و برای دریافت گواهینامه ایزو اقدام کرده‌اید موظف هستید ضمن ارائه اسناد ثبتی حقوقی مجوزهای لازم از نهاد حاکمیتی ذی صلاح را نیز ارائه دهید.

واحدهای صنفی که به نام اشخاص حقیقی هستند نیز می توانند صرفا با ارائه مجوز و پروانه از خدمات مشاوره و صدور گواهینامه ایزو بهره مند شوند.

نحوه اخذ گواهینامه ایزو

ایزوسیستم دارای پروانه رسمی خدمات مشاوره مدیریت از سازمان صنعت، معدن و تجارت بوده و به عنوان تنها شرکت رتبه ۱ به انتخاب وزارت صنعت، معدن و تجارت صدور گواهینامه را از مراکز معتبر تحت اعتبار IAF و ASCB انجام می دهد.

مجموعه ایزوسیستم تحت نظارت شرکت دانش بنیان خانه مدیران در کنار شرکت های بزرگ ایران نظیر ملی نفتکش ایران ، ساپکو ، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ، نفت پارس ، پتروشیمی شازند ، نفت بهران ، گروه صنعتی بوتان ، داروگر ، پتروشیمی بندرامام ، ملی حفاری ایران ، گروه مپنا و … عضو رسمی انجمن مدیریت کیفیت ایران بوده و خدمات مشاور مدیریت و صدور گواهینامه های معتبر ایزو را به کلیه شرکت های داخل و خارج از ایران ارائه می نماید.

شما می توانید پروانه رسمی خدمات مشاور مدیریت و سایر مجوزهای این مجموعه معتبر را ملاحظه فرمایید. همچنین در صورتی که برای پیاده سازی و دریافت گواهینامه ایزو نیاز به مشاوره رایگان داشتید تنها کافی است فرم مشاوره رایگان را پر کنید.

برای سفارش گواهینامه ایزو معتبر از طریق لینک “اخذ گواهینامه ایزو” درخواست خود را ثبت نمایید.

گرفتن ایزو برای شرکت ها و سازمان ها

گرفتن ایزو برای استانداردهای مدیریتی تدوین شده توسط سازمان جهانی استانداردسازی ISO مرسوم می باشد. معروف ترین استانداردهای ایزو مدیریتی استاندارد مدیریت کیفیت (ایزو ۹۰۰۱) ، استاندارد مدیریت زیست محیطی (ایزو ۱۴۰۰۱) ، استاندارد مدیریت ایمنی و سلامت (ایزو ۴۵۰۰۱) ، استاندارد مدیریت ایمنی مواد غذایی (ایزو ۲۲۰۰۰) ، استاندارد مدیریت انرژی (ایزو ۵۰۰۰۱) ، ایزو ۱۰۰۰۴ ، ایزو ۱۰۰۰۲ و … می باشند.

گواهینامه ایزو را صرفا باید از مراجع صدور معتبر تحت اعتبار IAF یا ASCB اخذ کنید.

صدور ایزو اکردیت و نان-اکردیت

ایزو به صورت اکردیت شامل صدور برای استانداردهایی است که در اسکپ رسمی مرجع صدور درج شده و توسط نهاد بالادستی برای صدور گواهی برای آن استانداردها تایید شده است.

صدور ایزو به صورت نان-اکردیت یعنی صدور استانداردهایی که آن استاندارد در اسکپ رسمی مرجع صدور وجود نداشته و مرجع صدور مستقلا نسبت به صدور جهت آن اقدام می کند.

اعتیار گواهینامه های اکردیت و نان-اکردیت در هر صورت وابسته به اعتبار مرجع صدور است. در هر صورت چه برای صدور گواهی ایزو اکردیت و نان-اکردیت اعتبار مرجع صدور و طی الزامات ایزو ۱۷۰۲۱ تحت ممیزی یک نهاد معتبر بالادستی اعم از زیرمجموعه  IAF یا ASCB برای مرجع صدور الزامی است.

اخذ ایزو معتبر چگونه ممکن است؟

برای اخذ ایزو معتبر فقط و فقط از مراجع صدور تحت اعتبار IAF یا ASCB اقدام کنید و خدمات مشاوره هم صرفا باید توسط مراکز پروانه دار صورت پذیرد.

دریافت ایزو از کجا انجام شود؟

برای اخذ ایزو می بایست از طریق مراکز مشاور مدیریت معتبر و مورد تایید سازمان صنعت، معدن و تجارت اقدام کنید. با این روش ضمن پاسخگویی مرکز مشاور امکان پیگیری مطالبات از سوی کارفرما را نیز دارید.

دریافت ایزو از طریق ایزوسیستم که دارای پروانه رسمی خدمات مشاوره مدیریت و کیفیت وزارت صنعت، معدن و تجارت بوده و دو سال از سوی این وزارت خانه به عنوان واحد برتر فنی مهندسی کل کشور انتخاب شده است به صورت تضمینی خواهد بود.

مراحل اخذ ایزو به صورت خلاصه چیست؟

مراحل اخذ ایزو معتبر شامل موارد زیر است:

  1. آموزش و پیاده سازی الزامات استاندارد
  2. انتخاب مرجع صدور معتبر تحت اعتبار IAF یا ASCB
  3. ممیزی و صدور گواهینامه ایزو معتبر

گرفتن iso برای شرکت

سازمان جهانی استاندارد انواع مختلفی از استانداردهای ایزو را تدوین کرده که بر جنبه‌های مختلف فعالیت تجاری یا سازمانی تمرکز دارند. اما نقشی در صدور ایزو ندارد.

قبل از دریافت گواهینامه ISO، باید کل فرایند کسب‌وکار خود را به‌طور کامل بررسی کنید. سپس تجزیه‌وتحلیل کنید که کدام بخش از فرایند را می‌خواهید با استانداردهای ISO استاندارد کنید و بر این اساس گواهینامه ISO را انتخاب کنید.

به‌عنوان مثال سیستم مدیریت کیفیت ایزو ۹۰۰۱ به سازمان کمک می‌کند تا رضایت مشتری را از محصولات و خدمات شرکت افزایش دهد. یا ایزو ۱۴۰۰۱ بر مدیریت زیست‌محیطی تمرکز می‌کند.

آیا مراحل اخذ گواهینامه ایزو برای هر نوع سازمانی یکسان است؟

مراحل اخذ گواهینامه ایزو به طور کلی بر اساس استانداردهای مربوطه تعیین می‌شوند؛ اما عملکرد و مراحل ممکن است بستگی به نوع سازمان و صنعت مورد نظر داشته باشد. به عنوان مثال، مراحل اخذ گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ برای یک سازمان تولیدی ممکن است با مراحل اخذ گواهینامه ایزو ۱۴۰۰۱ برای یک سازمان خدماتی متفاوت باشد.

بنابراین مراحل اخذ گواهینامه ایزو برای هر نوع سازمانی ممکن است تفاوت‌هایی داشته باشد. بهترین روش برای اطلاع از مراحل دقیق دریافت گواهینامه ایزو برای سازمان خود، مشاوره با یک متخصص ایزو یا سازمان اعتباردهنده مربوطه است. آنها می‌توانند با بررسی نوع سازمان و صنعت، مراحل مورد نیاز را برای شما مشخص کنند.

جمع‌بندی

ایزو (ISO) سازمان بین‌المللی استانداردسازی است که مشخصات فنی و استانداردهای مربوط به محصولات و خدمات را در سطح جهانی تعیین می‌کند. اخذ یا دریافت گواهینامه ایزو به معنای این است که یک سازمان مطابق با استانداردهای مربوطه عمل می‌کند و رویکردهای صحیح و کیفیتی را در فرآیندها و سیستم‌های خود اجرا می‌کند.

فرآیند اخذ گواهینامه ایزو به طور کلی شامل ارزیابی و تحلیل نیازها، طراحی سیستم مدیریت، اجرا و ارزیابی عملکرد سیستم و در نهایت اخذ گواهینامه است. معتبر شدن توسط ایزو به سازمان‌ها کمک می‌کند تا به بهبود عملکرد خود، افزایش رضایت مشتریان و ایجاد جایگاه در بازار رقابتی امروز دست یابند.

سوالات متداول

در این مقاله با اخذ ایزو و مدارک و مراحل موردنیاز برای اخذ گواهینامه‌های معتبر آشنا شدیم. در ادامه به برخی از سوالات متداول در این باره پاسخ می‌دهیم:

  • گواهی ایزو چیست؟

گواهی ایزو یک تأییدیه رسمی است که نشان می‌دهد سازمان رویکردهای صحیح و کیفیتی را در فرآیندها و سیستم‌های خود اجرا می‌کند. این گواهینامه‌ها شامل استانداردهای مختلفی می‌شوند. درمجموع به سازمان‌ها کمک می‌کند تا به بهبود عملکرد، افزایش رضایت مشتریان و رقابتی‌تر شدن در بازار دست یابند.

  • مدارک لازم برای دریافت گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ چیست؟

اطلاعات دقیقتر درباره مدارک مورد نیاز برای اخذ ایزو را می‌تواند از سازمان‌های اعتباردهنده یا مشاوران متخصص در زمینه ایزو استعلام بگیرید اما در صورت کلی این مدارک به دو دسته مدارک فنی و تخصصی و مدارک حقوقی و حاکمیتی تقسیم می‌شوند.

  • مراحل اخذ ایزو چیست؟

مراحل اخذ گواهینامه ایزو به طور کلی بر اساس استانداردهای مربوطه تعیین می‌شوند، اما عملکرد و مراحل ممکن است بستگی به نوع سازمان و صنعت مورد نظر داشته باشد.

  • هزینه دریافت گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ چقدر است؟

هزینه دریافت گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ (سیستم مدیریت کیفیت) متفاوت بوده و به عوامل مختلفی مانند اندازه و پیچیدگی سازمان، توانمندی‌های داخلی، مشاوره و آموزش و… بستگی دارد.

اخذ گواهینامه ایزو معتبر

ایزوسیستم با همکاری برترین مراجع صدور (CB)، انواع گواهینامه‌های بین‌المللی ایزو (ISO) را برای سازمان‌ها و سایر مراکز تجاری و غیرتجاری صادر می‌کند. شرکت دانش بنیان خانه مدیران، ایزوسیستم را به‌عنوان برند تجاری خود ثبت کرده و از سال ۱۳۸۵ در حوزه ارائه خدمات مشاور مدیریت و صدور گوهینامه‌های بین‌المللی ایزو فعالیت می‌کند.

برای اخذ ایزو از طریق صفحه دریافت ایزو درخواست خود را به صورت سریع ثبت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید از طریق شماره‌های ۳۳۴۴۴۸۱۴-۰۲۳ و ۳۳۴۴۴۸۱۳-۰۲۳ با ما در تماس باشید یا از طریق تکمیل فرم اخذ ایزو کارشناسان ما با شما تماس خواهند گرفت.


این مقاله به صورت اختصاصی توسط تیم فنی ایزوسیستم آماده شده است، هرگونه بهره برداری بدون ذکر نام و آدرس منبع شرعا و قانونا ممنوع می باشد.

نیاز به مشاوره دارید؟ با ما تماس بگیرید...

تماس با ایزوسیستم ۳۳۴۴۴۸۱۳-۰۲۳ و ۳۳۴۴۴۸۱۴-۰۲۳

ایزوسیستم برترین مرکز صدور مدارک بین المللی ایزو و دارنده مجوز سازمان صنعت، معدن و تجارت می باشد.

هشدار: مراقب نیش مراکز بدون مجوز رسمی در حوزه ی خدمات مشاوره و صدور گواهینامه های ایزو باشید!