چند نمونه از استانداردهای تخصصی برای بهبود عملیات و ایمنی سازمان شما

این مقاله به صورت اختصاصی توسط تیم فنی ایزوسیستم آماده شده است، هرگونه بهره برداری بدون ذکر نام و آدرس منبع شرعا و قانونا ممنوع می باشد.


چند استاندارد تخصصی برای بهبود عملیات و ایمنی سازمان شما

آیا شما به دنبال راهی برای استاندارد کردن تولید خود هستید؟ آیا می خواهید نقص تولید و شکایات مشتری را کاهش دهید؟ آیا می خواهید با برخی از بزرگترین شرکت های جهان تجارت انجام دهید؟
سیستم‌های مدیریت کیفیت، استانداردهای گسترده‌ای هستند که تمام فعالیت های یک سازمان را پوشش می‌دهند تا فرایندها و فعالیت‌های سازمان شما را مدیریت کنند. شناخته‌شده‌ترین آن‌ها استانداردهایی است که توسط سازمان بین‌المللی استانداردسازی (ISO) تدوین شده‌است.

محبوب‌ترین استانداردهای ISO، عبارت اند از:

در ادامه چند نمونه استاندارد تخصصی برای بهبود عملیات، سلامت و ایمنی به شما معرفی می گردد:

استاندارد سلامت و امنیت ایزو ۴۵۰۰۱

سلامت و امنیت کارگران حوزه نگران کننده ‌ای است که استانداردهای بین‌المللی می‌توانند به بهبود عملکرد آن کمک کنند.  ایزو ۴۵۰۰۱ می‌تواند توسط همه سازمان‌ها به هر اندازه‌ ای، صرف‌نظر از ماهیت فعالیت‌ها یا موقعیت آن‌ها، برای شناسایی خطرات ایمنی و کنترل ریسک‌های مرتبط با کار مورد استفاده قرار گیرد.
پیاده سازی ایزو ۴۵۰۰۱ می تواند منجر به تغییرات مثبتی در سازمان شما شود، از جمله حوادث و ادعاهای پزشکی کمتر، غیبت کمترکارکنان، افزایش تولید و بهبود کارایی و رضایت کارکنان. همچنین غالبا باعث کاهش هزینه های بیمه می شود.

تا پیش از عرضه ایزو ۴۵۰۰۱ ، استفاده از OHSAS 18001 برای این منظور مرسوم بود که پس از ارائه و انتشار ایزو ۴۵۰۰۱ این استاندارد جایگزین شد.

استاندارد کنترل مخاطرات صنایع غذا و نوشیدنی (HACCP) 

در صنعت مواد غذایی و نوشیدنی‌ها، هر کشور مقررات خود را برای محافظت از سلامت مصرف‌کننده و محیط‌ زیست دارد.

اما استانداردهای شناخته‌شده بین‌المللی نیز وجود دارند و با استفاده از آن‌ها می‌توانید از نیاز به توسعه و حفظ استانداردهای متعدد برای بازارهای مختلف اجتناب کنید.

تجزیه و تحلیل خطر و نقطه کنترل بحرانی (HACCP) یک سیستم است که کمک می کند تا ایمنی محصولات شما را با کنترل مواد خام، فرایندها، محیط کار و کارکنان تضمین کند.

از آنجایی که HACCP در سراسر جهان به واسطه صنعت و دولتها به رسمیت شناخته شده است، اتخاذ این سیستم حس خوبی برای کسب و کار دارد.

این سیستم به شما اجازه می دهد انتظارات ایمنی غذایی مشتریان را برآورده کنید، ریسک برگشت محصولات را کاهش دهید، شرکت خود را آماده صادرات کنید، به شرکت خود یک مزیت رقابتی بدهید و هزینه های عملیاتی خود را کاهش دهید.

آژانس بازرسی مواد غذایی کانادا ابزارهای مختلفی برای توسعه پروسه ایمنی مواد غذایی شما ارائه می دهد. این ابزارها شامل دستورالعمل های اجرایی برنامه ایمنی مواد غذایی، مرجع پایگاه داده خطر، قالب های الکترونیکی و فرم ها و نمونه های کلی برنامه های پیش نیاز و برنامه های HACCP می باشد.

تفاوت بین استاندارد HACCP و ایزو ۲۲۰۰۰

ایزو ۲۲۰۰۰ الزامات پیشگیری از خطر ابتلا به مواد غذایی HACCP را با الزامات عمومی اداری ترکیب می کند. این استاندارد می تواند به راحتی با سایر استانداردهای سیستم مدیریت مانند ISO 9001 یا ISO 14000 ترکیب شود، زیرا ساختار آنها مشابه هستند.
ایزو ۲۲۰۰۰ برای انعطاف‌پذیر بودن طراحی شده‌است و می‌تواند متناسب با هر بخش از زنجیره غذایی باشد.
اگر کسب‌وکار شما می‌خواهد از سیستم‌های دیگر به این استاندارد تبدیل شود، باید به حوزه‌های مختلفی از قبیل ارتباطات و فرآیندهای مدیریت رسیدگی کنید. این فرآیند زمانی ساده‌تر می شود که کسب‌وکار شما قبلاً یک سیستم HACCP یا یک سیستم مدیریت ISO دیگر را نیز اجرا کرده باشد.

گواهینامه GFSI

  • ابتکار ایمنی جهانی غذا (GFSI) توسط یک اتحاد از خرده فروشان جهانی مواد غذایی به نام انجمن کالاهای مصرفی ایجاد شده است. GFSI در فعالیت های صدور گواهینامه دخیل نیست، اما یک مدل معیار برای تشخیص طرح های ایمنی مواد غذایی از سراسر جهان را توسعه داده است.
    از طریق این سیستم،  GFSI ، طرح‌های ایمنی غذایی نظیر موارد زیر را شناسایی کرده‌است:
  • SQF 2000 (سطح ۲)
  • BRC استاندارد جهانی غذا
  • همکاری ۲۲۰۰۰
  • FSSC 22000 (ISO 22000 + PAS 220)

اجرای این طرح‌ها می‌تواند به شما امکان دسترسی به توزیع از طریق زنجیره های بزرگ خواربار فروشی بین‌المللی را بدهد.

بری گرفتن و اخذ گواهینامه ایزو چگونه باید اقدام کرد؟

در صورتی که بخواهید برای شرکت و سازمان خود اقدام به اخذ گواهینامه های ایزو نمایید حتما از مراکز مجوز دار تحت نظارت وزارت صنعت، معدن و تجارت اقدام کنید. جهت مشاهده اعتبارات و مجوزهای ایزوسیستم می توانید به بخش اعتبارات ایزوسیستم مراجعه کنید.

در حال حاضر ایزوسیستم از طرف وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان برترین شرکت مشاور مدیریت کشور و واحد برتر فنی مهندسی انتخاب شده است. مشتریان گرانقدر که مایل به دریافت و گرفتن گواهینامه های ایزو معتبر هستند تنها کافیست فرم درخواست صدور گواهینامه ایزو را تکمیل نمایند یا با شماره های ۳۳۴۴۴۸۱۴-۰۲۳ و ۳۳۴۴۴۸۱۳-۰۲۳ تماس حاصل فرمایید.


این مقاله به صورت اختصاصی توسط تیم فنی ایزوسیستم آماده شده است، هرگونه بهره برداری بدون ذکر نام و آدرس منبع شرعا و قانونا ممنوع می باشد.

نیاز به مشاوره دارید؟ با ما تماس بگیرید...

تماس با ایزوسیستم ۳۳۴۴۴۸۱۳-۰۲۳ و ۳۳۴۴۴۸۱۴-۰۲۳

ایزوسیستم برترین مرکز صدور مدارک بین المللی ایزو و دارنده مجوز سازمان صنعت، معدن و تجارت می باشد.

هشدار: مراقب نیش مراکز بدون مجوز رسمی در حوزه ی خدمات مشاوره و صدور گواهینامه های ایزو باشید!