چه محصولاتی نیاز به نشان CE دارند؟

این مقاله به صورت اختصاصی توسط تیم فنی ایزوسیستم آماده شده است، هرگونه بهره برداری بدون ذکر نام و آدرس منبع شرعا و قانونا ممنوع می باشد.

بسیاری از شرکت ها و حتی مراجع صدور در ایران اطلاع درستی از اینکه کدام یک از محصولات می تواند گواهینامه CE دریافت کند، ندارند. در این مقاله به طور کامل محصولاتی که بایدگواهینامه CE ارجینال برای صادرات به اروپا را دریافت کنند معرفی میکنیم. امیدواریم با توجه به اینکه تا پیش از این با این شرح و بسط مقاله ای در این مورد به فارسی منتشر نشده است، این مقاله بتواند یک بار برای همیشه ابهامات در زمینه صدور گواهینامه های CE را حل نماید. در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر و یا دریافت گواهینامه CE معتبر می توانید با تلفن های ۳۳۴۴۴۸۱۴-۰۲۳ و ۳۳۴۴۴۸۱۳-۰۲۳ تماس حاصل فرمایید.

آیا محصولات من به نشان CE  نیاز دارند؟

نشان CE یکی از مهمترین الزامات عرضه ی محصول به تمامی کشورهای عضو اتحادیه اروپا می باشد.

اگر شما صادرکننده ی یکی از ۲۰ گروه  محصولاتی که در ادامه ذکر شده به  ۲۷ کشورعضو اتحادیه اروپا و ۴ عضو اتحادیه تجارت آزاد اروپا ( EFTA ) هستید نشان CE برای محصولات شما لازم است.

کشورهای عضو اتحادیه اروپا شامل : بلژیک, بلغارستان, قبرس, دانمارک, استونی, فنلاند, فرانسه, یونان, ایرلند, ایتالیا, لتونی, لوکزامبورگ, لیتوانی, مالت, هلند, لهستان, پرتغال, رومانی, اسلواکی, اسلوانی, اسپانیا, بریتانیا, سوئد, چک, آلمان, مجارستان, اتریش می باشند.

اعضا اتحادیه تجارت آزاد اروپا ( EFTA ) نیز شامل ایسلند، لیختن اشتاین، نروژ، سوئیس می باشند.

لازم به ذکر است که گواهینامه CE ارجینال تنها برای گروه محصولات زیر و تنها برای شرکت هایی که قصد صادرات به کشورهای بالا را دارند الزامی است. سایر شرکت ها که برنامه صدور به اروپا را نداشته و یا محصولاتشان در گروه محصولات ذیل نمی گنجد می توانند گواهینامه ایزو خود اظهاری را دریافت نمایند که اجباری نیست.

نکته قابل توجه این که محصولات غذایی و دارویی به هیچ عنوان نمی توانند گواهینامه CE دریافت نمایند.

لیست محصولاتی که دریافت CE برای آن ها جهت صادرات به اروپا اجباری است:

  1. لوازم خانگی گازسوز

” وسایل مشتعل با استفاده از سوخت گازی ” برای پخت و پز، گرمایش، تولید آب گرم، تبرید، روشنایی یا شستشو استفاده می شود و این در حالی است که دمای آب معمولی از ۱۰۵ درجه سانتیگراد فراتر نرود. مشعل اجاق گاز و اجاق گاز نیز میتوانند به عنوان لوازم خانگی در نظر گرفته شوند.

“سوخت گازی” به معنای هر سوختی است که در حالت گاز دارای دمای ۱۵ درجه سانتیگراد تحت فشار ۱ بار است.

  1. نصب تاسیسات کابلی برای حمل افراد

” نصب تاسیسات کابلی برای حمل افراد” به معنای نصب و راه اندازی متشکل از چندین جز می باشد : طراحی، تولید، مونتاژ و راه اندازی با هدف حمل افراد.

این تاسیسات نصب شده در محل برای حمل و نقل افراد توسط وسایل نقلیه و یا توسط دستگاه های باری استفاده می شود، در نتیجه توقف و  یا کشش توسط کابل های موجود در طول مسیر سفر ایجاد میشود.

  1. تجهیزات الکتریکی کم ولتاژ

“تجهیزات الکتریکی” به معنای هر گونه تجهیزات طراحی شده برای استفاده با ولتاژ بین ۵۰ تا ۱۰۰۰ ولت برای جریان متناوب (A.C.  ) و بین ۷۵ و ۱۵۰۰ ولت برای جریان مستقیم ( D.C) است. بنابراین، آن را اغلب “تجهیزات الکتریکی کم ولتاژ” می نامند که شامل اکثر تجهیزات الکتریکی در استفاده ی روزمره است.

  1. محصولات ساختمانی

“محصول ساختمانی” به معنای هر محصولی است که در ساخت و ساز  به صورت دائمی در کارهای ساختمانی، از جمله ساختمانها و کارهای مهندسی عمران، تولید می شود.

  1. تجهیزات و سیستم های حفاظتی مورد استفاده در سیستم های با اتمسفر مستعد انفجار

◦ تجهیزات یعنی ماشین آلات، دستگاه ها، دستگاه های ثابت یا تلفن همراه، اجزای کنترل و ابزار آن و سیستم های تشخیص یا پیشگیری که به صورت جداگانه یا مشترک برای تولید، انتقال، ذخیره، اندازه گیری، کنترل و تبدیل انرژی برای پردازش مواد مورد استفاده قرار میگیرند و می توانند منجر به انفجار از طریق منابع احتمالی احتراق خود شوند.

◦ سیستم های حفاظتی به معنی واحدهای طراحی است که در نظر گرفته شده است تا بلافاصله انفجارهای آغازین را متوقف کند و یا محدوده موثر شعله های انفجار و فشار انفجار را محدود کنند. سیستم های حفاظتی ممکن است به همراه تجهیزات مربوطه یا به طور جداگانه برای استفاده به عنوان سیستم های مستقل در بازار عرضه شوند.

◦ اجزا به معنای هر جز ضروری برای عملکرد ایمن تجهیزات و سیستم های حفاظتی است، که بدون عملکرد مستقل میباشد. اتمسفر انفجار مخلوطی ازهوا است ، در شرایط جوی ، که مواد قابل اشتعال به شکل گازها، بخارات، رطوبت و یا غبار هستند که در آن پس از مشتعل شدن ، احتراق به تمام مخلوط نشتی گسترش پیدا میکند.

اتمسفر مستعد انفجار به معنای جوی است که می تواند به دلیل شرایط محلی و عملیاتی منفجر شود.

  1. مواد منفجره برای استفاده های عمومی

“مواد منفجره” در اینجا به معنای مواد و کالاهایی است که در توصیه نامه های سازمان ملل متحد در مورد حمل کالاهای خطرناک مورد توجه قرار گرفته است.

  1. دیگ های بخار آب گرم

“دیگهای بخار  آب گرم” در اینجا به معنی دیگهای بخاربا سوخت مایع یا گاز با خروجی معادل بین ۴ کیلو و ۴۰۰ کیلو وات میباشد.

  1. آسانسور

“آسانسور” در اینجا به معنای دستگاهی است که در سطوح خاصی قرار دارد و دارای یک ماشین در حال حرکت در امتداد مسیر مشخصی است که سفت و محکم هستند و در زاویه بیش از ۱۵ درجه نسبت به افق قرار دارند و در حمل و نقل موارد زیر مورد استفاده قرار میگیرند:

– افراد،

– افراد و کالاها،

– کالاها به تنهایی، اگر ماشین در دسترس است، یعنی کسی ممکن است بدون سختی آن را با کنترل هایی که در داخل ماشین  و در دسترس فردی قرار دارد هدایت کند.

  1. ماشین آلات

“ماشین آلات” به این معنی است:

  • مجموعه قطعات یا اجزای مرتبط که حداقل یکی از آنها با محرک های مناسب، مدار کنترل و قدرت، و غیره حرکت می کند و برای یک برنامه خاص، به ویژه برای پردازش، درمان، حرکت یا بسته بندی یک ماده ورد استفاده میباشد.
  • مجموعه ماشین آلات، که برای رسیدن به همان هدف، با هم مرتبت شده­اند و کنترل می شوند به طوری که آنها به عنوان یک مجموعه عمل می کنند
  • تجهیزات قابل تعویض باعث تغییر عملکرد دستگاه میشوند که در بازار به منظور تشکیل مجموعه با ماشین یا مجموعه ای از ماشین های مختلف و یا با یک بارکش توسط خود اپراتور تا آنجا که این تجهیزات قطعات یا یک ابزار صرف نباشد.
  1. ابزار اندازه گیری

“ابزار اندازه گیری” به معنی: هر دستگاه یا سیستم با یک تابع اندازه گیری می باشد.

  1. تجهیزات پزشکی

“دستگاه پزشکی” در دستورالعمل ۹۳/۴۲ / EEC تعریف شده است به عنوان: هر دستگاه، ابزار، لوازم، مواد یا سایر کالاها، هر چند که به صورت تنها و یا با ترکیب با هم استفاده شده باشد ، از جمله نرم افزارهای لازم برای کاربردهای مناسب، که برای استفاده انسان برای اهداف زیر توسط سازنده در نظر گرفته شده باشد:

  • تشخیص، پیشگیری، نظارت، درمان و یا کاهش بیماری، آسیب و یا معلولیت.
  • بررسی، جایگزینی یا اصلاح آناتومی یا فرآیند فیزیولوژیکی.
  • کنترل مفهوم

که به وسیله روش های دارویی، ایمنی شناختی یا متابولیکی بدن قادر به رسیدن به اصول اصلی آن در بدن انسان و یا بر روی بدن انسان نیست، بلکه ممکن است از طریق چنین وسیله ای به آن کمک شود.

  1. دستگاه های فعال پزشکی قابل کاشت

“دستگاه پزشکی فعال” به معنی هر دستگاه پزشکی است که برای انجام کارکرد خود به منبع انرژی الکتریکی یا هر نوع منبع انرژی غیر از آنچه که به طور مستقیم توسط بدن انسان یا گرانش تولید می شود، متکی است.

” دستگاه های فعال پزشکی قابل کاشت” به معنی هر دستگاه پزشکی فعال است که قرار است به طور کامل یا به طور جزئی ، به صورت جراحی یا پزشکی، وارد بدن شود و یا با مداخله پزشکی در روزنه های طبیعی قرار گیرد و همچنین انتظار می رود که پس از این روند باقی بماند.

  1. دستگاه های تشخیصی پزشکی درون آزمایشگاهی

“دستگاه تشخیصی درون آزمایشگاهی” به معنای هر دستگاه پزشکی ،واکنشگر، محصول واکنش دهنده، کالیبراسیون، ماده کنترل، کیت، ابزار، دستگاه، تجهیزات و یا سیستم است، هر چند به تنهایی یا با ترکیب با یکدیگر، که سازنده قصد دارد  در آزمایشگاه برای بررسی نمونه ها، از جمله اهدای خون و بافت، که از بدن انسان مشتق شده است مورد استفاده قرار گیرد ، که به طور خاص  یا به طورکلی به منظور به دست آوردن اطلاعات زیر به کار میرود:

– در مورد وضعیت فیزیولوژیکی یا پاتولوژیک، یا

– در مورد اختلال مادرزادی، یا

– برای تعیین ایمنی و سازگاری با گیرندگان بالقوه، یا

– برای نظارت بر اقدامات درمانی

  1. دستگاه های توزین غیر اتوماتیک

“ابزار توزین” به عنوان وسیله اندازه گیری برای تعیین جرم یک جسم و با استفاده از عمل گرانش در آن جسم تعریف می شود. یک دستگاه توزین نیز می تواند برای اندازه گیری  دیگرمقادیر، پارامترها یا ویژگی های مربوط به جرم باشد.

یک دستگاه توزین غیر اتوماتیک به عنوان یک دستگاه توزین نیاز به مداخله یک اپراتور در طول توزین دارد.

  1. تجهیزات پایانه های رادیو و مخابرات ( R & TTE )

“تجهیزات رادیویی” به معنای یک محصول یا جزء مربوط به آن است که بتواند با انتشار و  یا دریافت امواج رادیویی با استفاده از طیف اختصاص یافته به ارتباطات رادیویی زمینی / فضایی ارتباط برقرار کند.

“تجهیزات پایانه های مخابراتی” به معنای ارتباط برقرار کردن محصول یا یک جزء مربوطه است که قصد دارد به طور مستقیم یا غیرمستقیمو یا با هر وسیله ای به رابط های شبکه های عمومی مخابرات وصل شود (به عبارت دیگر شبکه های مخابراتی از راه دور بطور کامل یا به طور جزئی برای تأمین  خدمات ارتباطی از راه دور در دسترس عمومی استفاده میشود).

  1. تجهیزات حفاظتی شخصی (PPE)

“تجهیزات حفاظتی شخصی” به معنای هر وسیله ای است که برای محافظت در مقابل یک یا چند خطر بهداشتی و ایمنی طراحی شده است تا فرد از آن استفاده کند.

  1. مخازن فشار

” مخزن فشار” به معنی هر یک از لوله های جوش داده شده تحت فشار به یک منبع  فشار داخلی است که بیشتر از ۰.۵ بار فشار را داراست که برای نگهداری هوا یا نیتروژن در نظر گرفته شده است و امکان برافروختگی وجود ندارد.

  1. تجهیزات فشار

“تجهیزات فشار” به معنی مخازن، سیستم لوله کشی، لوازم ایمنی و لوازم جانبی فشار است.

این در حالی است که تجهیزات فشار شامل عناصر متصل به قطعات تحت فشار مانند فلنج، نازل، کوپلینگ، پایه ها ، محل های نگه داری لوله و غیره است.

“مخازن” به معنی محل­های طراحی شده و ساخته شده حاوی مایعات تحت فشار است که  شامل اتصالات مستقیم آن تا نقطات اتصال آن به تجهیزات دیگر میباشد. یک مخزن ممکن است از بیش از یک اتاق تشکیل شود.

“سیستم لوله کشی” به معنی اجزای لوله کشی برای حمل مایعات است هنگامی که  با یکدیگر ادغام و به یک سیستم فشار به هم متصل می شوند.سیستم لوله کشی به طور خاص لوله یا مجموعه لوله ها، تیوب ها، اتصالات، اتصالات انشعابی، شیلنگها یا سایر اجزای تحت فشار را به صورت مناسب شامل می شود. مبدلهای حرارتی متشکل از لوله ها برای خنک­کردن یا گرم کردن هوا باید به عنوان لوله کشی در نظر گرفته شود.

“لوازم ایمنی” به معنی دستگاه هایی است که برای حفاظت از تجهیزات فشار در برابر عبور از ماکزیمم محدودیت های مجاز طراحی شده اند. چنین دستگاههایی عبارتند از:

– دستگاههایی برای محدود کردن فشار به صورت مستقیم، مانند شیرهای اطمینان، دستگاه های ایمنی دیسک، میله های قابل خمش، سیستم های کنترل ایمنی فشار (CSPRS).

– دستگاه های محدود کننده ابزارهایی را برای اصلاح سیستم فعال می کنند و یا برای خاموش کردن مراحلی را محیا کرده و یا مستقیم سیستم را خاموش و قفل میکنند، برای مثال سوئیچ های فشار، دما و یا سطح مایع که ایمنی و کنترل اندازه گیری دستگاه­ها و مقررات را فراهم می کند (SRMCR).

“لوازم جانبی فشار” به معنای دستگاه­هایی با عملکرد عملیاتی است که محفظه تحت فشاری را دارا هستند است.

“مونتاژ” به معنای  سرهم کردن چندین تجهیزات فشار تولید شده توسط یک شرکت تولید کننده است که یک سیستم یکپارچه و کارآمد را تشکیل می دهد.

  1. صنایع تفریحی

“قایق تفریحی” به معنی هر قایقی از هر نوع بدون توجه به نیروی محرکه ، از ۲.۵ تا ۲۴ متر طول بدنه، که اندازه گیری با توجه به استانداردهای هماهنگ ،مناسب برای اهداف ورزشی و اوقات فراغت می باشد.

  1. اسباب بازی ها

یک “اسباب بازی” به معنای هر محصول یا ماده طراحی شده  به منظور استفاده ی کودکان زیر ۱۴سال میباشد.

نحوه دریافت گواهینامه CE

اگر مایل به اخذ گواهینامه CE برای محصولات خود هستید تنها کافیست فرم درخواست گواهینامه را تکمیل نمایید تا کارشناسان ایزوسیستم با شما تماس بگیرند.


این مقاله به صورت اختصاصی توسط تیم فنی ایزوسیستم آماده شده است، هرگونه بهره برداری بدون ذکر نام و آدرس منبع شرعا و قانونا ممنوع می باشد.

نیاز به مشاوره دارید؟ با ما تماس بگیرید...

تماس با ایزوسیستم ۳۳۴۴۴۸۱۳-۰۲۳ و ۳۳۴۴۴۸۱۴-۰۲۳

ایزوسیستم برترین مرکز صدور مدارک بین المللی ایزو و دارنده مجوز سازمان صنعت، معدن و تجارت می باشد.

هشدار: مراقب نیش مراکز بدون مجوز رسمی در حوزه ی خدمات مشاوره و صدور گواهینامه های ایزو باشید!